Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Totalt unødvendig! Om å kaste nesten nye møbler

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-08, 12:40   #21
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Totalt unødvendig! Om å kaste nesten nye møbler

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Det der har jeg også lurt på. Er det virkelig sånn at det er ulovlig å ta noe fra søppelfyllinga? Hva annet skjer med det der enn at det enten blir brent eller blir liggende å råtne. Kommunene har vel ikke noe gjenbruksopplegg, eller har de?

Det er faktisk ulovlig.

Her har fretex et telt. Men de kan ikke ta noe som er brukbart om det er kastet. Folk må selv sette det bort til Fretex.

Leste forresten om en sløydlærer som ble tiltalt for å stjele planker fra fyllinga. Mannen ville bare elevene skulle få ha sløyd med matrialer heller enn teori.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 12:43   #22
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det burde jo bare være en fordel for container-leierne at andre tok tingene som de kastet, da får de jo mer plass til resten, og slipper å leie ny?

Hvis jeg hadde kastet masse brukbare ting i en container, så ville jeg blitt glad om noen tok de med og fikk bruk for dem (personlig bruker jeg finn.no)

Gammel 21-02-08, 13:38   #23
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

finn.no er en fin ting. En veldig enkel og rimelig måte å bli kvitt møbler på. Litt penger kan man få også.

Det er mange som er villige til å kaste seg rundt for brukbare møbler. Vi ga bort en 14 år gammel sofa for 3-4 år siden og da kom det ei helt fra Vikersund til Oslo en søndagskveld for å hente den. Kjekt var det for oss også som måtte ha lånt bil og leid henger for å bli kvitt sofaen på andre måter.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:51   #24
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er faktisk ulovlig.

Her har fretex et telt. Men de kan ikke ta noe som er brukbart om det er kastet. Folk må selv sette det bort til Fretex.

Leste forresten om en sløydlærer som ble tiltalt for å stjele planker fra fyllinga. Mannen ville bare elevene skulle få ha sløyd med matrialer heller enn teori.

Men, hvorfor? Er det noen som kan gi en god grunn for at det skal være ulovlig?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:54   #25
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånt blir jeg provosert av. Det å henge opp en lapp på butikken om at møbler gis bort er noe av det minste man bør kunne gjøre. Selv har jeg gladelig tatt i mot brukte møbler.

Jeg husker et tilfelle da jeg bodde i Stavanger. Naboer skulle flytte og masse flott ble kastet i container utenfor huset. En natt hørte vi masse bråk fra containeren. Det var folk der som plukket med seg møbler og hyller. Vi anmeldte ikke selv om vi så det.. noe naboen mente vi burde gjort da de oppdaget dagen etterpå at noen hadde forsynt seg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 23:07   #26
Pludde
Fullverdig medlem

Medlem siden: Nov 2007
Pludde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Både jeg og samboeren er oppvokst i familier der ingenting kastes og merker at jeg er preget av det.
I går fant jeg en mobillader vi ikke har bruk for lenger... og jeg klarte ikke å bare kaste den engang. Jeg har tatt bilde og sendt til noen venner og familie og spurt om noen vil ha den før vi legger den i Loppis-kassa.
Så at folk hiver fullt brukbare møbler er helt utenfor min fatteevne...

Pludde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 23:37   #27
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vil bare tipse om at i Sandvika (Bærum) er det en gjenbruksbutikk. Det er en arbeidstreningsbedrift for (hovedsaklig) tidligere rusmisbrukere.
Der kan man kjøpe brukte møbler og det meste til hus og hjem, og man kan levere ting (som er salgbare) man ikke trenger lenger der også. (Er det møbler og sånn kan det avtales at de henter).

Gammel 23-02-08, 23:52   #28
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Ååååh, også søs som er på utkikk etter køyeseng.

Enkelte er ville, kaster alt mellom himmel og jord jo..

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 09:53   #29
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

I byen hvor jeg bor åpnet de for noen år tilbake en gjenbrukshall hvor man kan levere inn fullt brukbare ting. De har utsalg tre dager i uka og det er veldig populært. Byens møbelforretninger hiver også uysaterte varer og feilvarer innimellom. Man kan virkelig gjøre et varp der.

Sånn er det her også. Personalet på fyllinga følger faktisk med på hva folk hiver, og plukker ut det som er salgbart. Ja, egentlig står de vel der for å hjelpe folk til å sortere tingene til riktig container.

Som Polyanna sier, det koster faktisk mer penger for borettslaget/sameiet/velforeningen å levere inn container med unødvendig og fullt brukbart restavfall på fyllinga.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.