|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetLitt av ein brannfakkel, men stemmer det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetSer i alle fall gjennom min jobb at det stemmer i veldig mange tilfeller.
![]() |
#4 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetAt det ofte er en sammenheng virker jo rimelig. Det er ikke dermed sagt at det alltid er sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetDet blir for enkelt å legge "skylda" på foreldrenes oppdragelse.
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetMine foreldre har to barn - et særdeles tekkelig skolelys og en tung rusmisbruker. Så nei, jeg tror ikke at det alltid er en sammenheng - kanskje ikke engang at det som oftest er en sammenheng. Nettopp slike holdninger er det som gjør at moren min kvier seg for å spise lunsj med de andre på jobben, og ikke har våget å fortelle sine kollegaer om problemene i familien vår.
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetJeg vokste opp i en sentrumsbydel i Oslo, og mange i min omgangskrets kom fra familier med vold, rusproblemer, rare foreldre som ikke grensesatte, grensesatte for mye osv. og det er jo ikke spesielt oppsiktsvekkende at veldig mange av dem det gikk skikkelig dårlig med kom fra disse familiene.
![]() |
#9 |
intro
|
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanet
Det synes jeg - når en gruppe mannlige Frp-velgere sitter i lunsjen år ut og år inn og mjærer om at alle med narkomane barn kan takke seg selv fordi oppdragelsen har sviktet. Selvfølgelig hadde de ilt til med bortforklaringer hvis mamma fortalte dem sannheten om sitt liv - det gjelder jo ikke deg, da, stakkar, men jeg synes uansett det vitner om en ensporet og skremmende svart-hvitt-tenkning.
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Ja, når man snakker om alle, da er det snakk om holdninger. Men å påpeke at oppdragelse og engasjement spiller en rolle i om ungdom havner på skråplanet må det da være mulig å påpeke uten at du skal føle deg personlig angrepet?
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetDet er innlysende at det er en sammenheng, men 2 barn i samme familie vil være forskjellige og vil derfor reagere ulikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
aldrende
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetJeg er mest fascinert av navnet på forskeren: Folvard Nævdal.
![]() |
![]() |
#13 |
By the Sea
|
Ja, slik tenker jeg også.
![]() |
#14 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetEgentlig følger vel dette bare det som var argumentet når min bror ble narkoman.
![]() |
#15 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetAt det kan være en sammenheng ser jeg helt klart, men jeg har som Elinblu en bror som er narkoman og som har vært skikkelig på kjøret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
superbruker
|
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetJeg mener at det blir alt for enkelt å si at det skyldes oppdragelsen. Det er mange faktorer som spiller inn. At det kan være en bidragende faktor er en ting. Mange andre ting vil også være medvirkende og mer avgjørende. En persons selvbilde og selvtilitt vil være avgjørende. Fysiske og psykiske sykdommer har mye å si. Vennekretsen vil være med på gjøre mye. Å legge skylden på en faktor er veldig forenkling. Det vil aldri være en ting som fører til at en person havner på skråplanet. Det er summen av ytre og indre faktorer som vil føre til det.
![]() |
#17 |
Pauset
Hvor: Barteby
Selvsagt er miljø utenfor hjemmet en vesentlig faktor, og gruppepress og tilhørighet er sterke saker. "Gode foreldre" er ingen garanti for noe som helst, men at det er en sammenheng med foreldreegenskaper og barns ansvarlighet tror jeg på. Men garantier er det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bare sær
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetBrannfakkel?
![]() |
#19 |
Sliter med tastaturet
Nei, men det som er vanskelig med slike studier er at om man kanskje ser en sammenheng i 75 % av tilfellene (for å ta et tilfeldig tall) vil alltid de resterende 25 % (som fortsatt er ganske mange) føle seg urettferdig behandlet. Det er vel det som er utfordringen, å ikke gjøre det om til generaliserende holdninger. Dette kjenner man jo igjen fra alle former for studier, særlig på område som er litt vonde. Det er jo også lett å forstå, for man føler seg fort stigmatisert dersom man tilfaller den andre kategorien, der sammenhengen ikke er gjeldende. Sist redigert av Hasselnøtt : 07-03-08 kl 09:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
strikker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppdragelsen har skylda når unger ender på skråplanetJeg aner ikke, men det stemmer godt med de jeg kjenner.
![]() |
|
|