Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips! Gode barnebøker 6–10 år

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-08, 19:40   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Tips! Gode barnebøker 6–10 år

Tenkte at dette kunne være en tråd for boktips til 6-10-åringer.

Jeg har noen tips: Jo Nesbøs bok http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...2780514&rom=BB
Dette er Jo Nesbøs barnebokdebut. Den skal visst være kjempemorsom.

Rampete Robin-bøkene er kjempeartige http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...2780514&rom=BB.

Roald Dahls bøker for barn er noe barna elsker. Jeg kan anbefale "Heksene". En spennende bok som ungene lever seg inn i. "SVK" er også bok med morsomme figurer og, som typisk er for Roald Dahl, et artig språk. "Bittesmåene" er ei billedbok av Roald Dahl. Da jeg leste den for sønnen min som da var ni år spurte han om det var flere bøker med "Bittesmåene". Han var ikke lett å fenge når det gjaldt bøker, men den likte han. http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...d=68197&rom=BB

Flere forslag?

Sist redigert av Jessica : 22-03-08 kl 19:47.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 20:59   #2
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips! Gode barnebøker 6- 10 år

Hehe, jeg skulle foreslå bøkene om Rampete Robin - åtteåringen vår er helt hekta

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 21:03   #3
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Min på 10 har funnet leselysten med en serie som heter Animorphs. I en periode så leste han også Den onde greven.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 21:44   #4
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Hehe, jeg skulle foreslå bøkene om Rampete Robin - åtteåringen vår er helt hekta

7-åringen min er også hekta, og jeg må innrømme at jeg gleder meg til hver gang vi skal lese den. Vi kjenner jo igjen litt av Rampete Robins tanker. Han blir jo ekstrem da, men det er jo det som gjør det så morsomt. Også kan vi snakke litt om det vi har lest etterpå....

Gammel 22-03-08, 21:46   #5
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Min på 10 har funnet leselysten med en serie som heter Animorphs. I en periode så leste han også Den onde greven.

Jeg lånte fire kasser med bøker fra biblioteket til elevene i 5. og 6.klasse. Der var flere bøker som het "Animorphs". De er kjempepopulære. Hele tiden noen som lurer på om det er noen av de bøkene som ikke er utlånt. Ungene elsker dem. Virker som det der Fantasy-sjangeren som fenger barna mest i dag. Fikk høre et hjertesukk fra en lærer på ungdomsskolen. Hun måtte be 8.klasse om å skrive noe annet enn fantasy. Hun mente at når de skal ut i arbeidslivet så må de kunne skrive annet enn om onde troll og magiske pinner......

Gammel 22-03-08, 21:49   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min seksåring har jeg lest:
* Ronja Røverdatter
* Eventyr fra jordas hjerte, Rodinia
* Brødrene Løvehjerte

Heksene har jeg veldig lyst til å lese, men jeg selv synes den er skummel enda, så ... jeg drøyer tror jeg.

Gammel 22-03-08, 21:50   #7
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For min seksåring har jeg lest:
* Ronja Røverdatter
* Eventyr fra jordas hjerte, Rodinia
* Brødrene Løvehjerte

Heksene har jeg veldig lyst til å lese, men jeg selv synes den er skummel enda, så ... jeg drøyer tror jeg.

"Heksene" bedre fra ni år og oppover....

Gammel 22-03-08, 21:59   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

"Heksene" bedre fra ni år og oppover....

Har du lest "Lånerne" for dine barn? Det var en av mine yndlingsbøker som unge. Jeg gleder meg veldig til å lese den igjen. (PS! Mannen syntes at "Brødrene Løvehjerte" ble så spennende at han leste den ut i kveld alene. )

Gammel 22-03-08, 22:00   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har snart lest oss gjennom alt vi har funnet av barnebøkene til Roald Dahl, begynte da han var 6 år. (8 nå)
Vi leste Brødrene Løvehjerte før jul, det var sterk kost, men nyttig. Vi snakket masse om døden etterpå.
Harry Potter leser vi nå, er på bok 3.

Gammel 22-03-08, 22:01   #10
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har du lest "Lånerne" for dine barn? Det var en av mine yndlingsbøker som unge. Jeg gleder meg veldig til å lese den igjen. (PS! Mannen syntes at "Brødrene Løvehjerte" ble så spennende at han leste den ut i kveld alene. )

Nei, det har jeg ikke. Har aldri hørt om dem :noterer: Må nok en tur på biblioteket snart, skjønner jeg

Gammel 22-03-08, 22:04   #11
Jessica
Pauset

Standard

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?...r=1&cid=162869
Trollkrittet av Zinken Hopp er ei bok vi hadde som pensum på lærerskolen. Jeg syns den var litt kjedelig, men ei venninne leste den til datteren sin på 9 år. Hun ble kjempefasinert av boka og skrev historier der hun fantaserte om et trollkritt som hun kunne gjøre alt med.....

Gammel 22-03-08, 22:08   #12
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Den boken av Jo Nesbø er kjempemorsom. Leser den høyt for en nå som liker kjempegodt.

Gammel 22-03-08, 22:11   #13
Oschi
Nykommer

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
Oschi er litt kul
Standard

Her liker 6 åringen verken Horrid Henry (det er vel Rampete Robin vil jeg tro?) eller Roald Dahl. Men noe som falt veldig i smak, som hun leser hver kveld på sengen og tom i friminuttene på skolen er Princesse Ellie.

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw...+ellie&x=0&y=0

Gammel 22-03-08, 22:57   #14
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Nå synes jeg det er stor forskjell på hva som passer for en seksåring og hva en tiåring kan kose seg med av bøker. Prøver likevel...

Både her hjemme og hos 3. klassingene mine er Rampete Robin favoritten for tiden.

Harry Potter passer for noen. 2. klassingen min elsker bøkene og leser Føniksordenen på egen hånd nå. Men det er kanskje for ekstreme lesehester.

Et lite tittelsøk i hodet,: Den lille vampyren, Narnia, Roboten Mathilda, Røvet av vikingene + Flukten fra vikingene, Helter og monstre på himmelhvelvingen, Svein og rotta, Rasmus på loffen, Ronja røverdatter, Hedenholdbarna (steinalderserie), Frendeløs, Oliver Twist. Og sikkert mange flere.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:02   #15
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Kurt que vadis av Erlend Loe er kjempemorsom. Vi hadde den på lydbok og hørte på den i bilen, vi voksene lo minst like mye som barna
Niåringen leser mye fantacy; phenomena av Ruben Eliasson, Gravbøygen våkner av Sigbjørn Mostue og Narnia f.eks.
Seksåringen liker Rampete R. og Bittesmåene og andre bøker i den stilen. Har også lest noe Anne C Vestly og Astrid Lindgren for dem med hell.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:12   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips! Gode barnebøker 6–10 år

Storesøster har akkurat lest ferdig en bokserie på åtte om barn som reiser i tid via en bok. Serien heter Tidsmaskinen og er skrevet av Mary Pope Osborne. Bøkene er ikke i salg lenger, men vi lånte dem på biblioteket.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:17   #17
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

Kurt que vadis av Erlend Loe er kjempemorsom. Vi hadde den på lydbok og hørte på den i bilen, vi voksene lo minst like mye som barna
Niåringen leser mye fantacy; phenomena av Ruben Eliasson, Gravbøygen våkner av Sigbjørn Mostue og Narnia f.eks.
Seksåringen liker Rampete R. og Bittesmåene og andre bøker i den stilen. Har også lest noe Anne C Vestly og Astrid Lindgren for dem med hell.

Phenomena-bøkene fenger også 9-10 åringene veldig.

"Kurt blir grusom" av Erlend Loe er ei tankevekkende og morsom bok.

Gammel 22-03-08, 23:18   #18
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Storesøster har akkurat lest ferdig en bokserie på åtte om barn som reiser i tid via en bok. Serien heter Tidsmaskinen og er skrevet av Mary Pope Osborne. Bøkene er ikke i salg lenger, men vi lånte dem på biblioteket.

Er det disse bøkene?

Ser ut som en kan få tak i noen av dem her:
http://www.cappelendamm.no/main/Kata...ritemlist=4230

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:47   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Er det disse bøkene?

Ser ut som en kan få tak i noen av dem her:
http://www.cappelendamm.no/main/Kata...ritemlist=4230

Ja, det stemmer. De fire har jeg kjøpt/har i bestilling, men de andre fire er visst utsolgt fra forlaget, så jeg prøver antikvariater. På engelsk finnes det visst enda flere enn de åtte som er oversatt til norsk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 01:43   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Jess! Og så er Peter Pan veldig populær akkurat nå.

Emneord
6-10år, barnebøker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.