Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva gjør vi? Ang. bilsete til 2,5-åring på tur

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-08, 12:34   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Hva gjør vi? Ang. bilsete til 2,5-åring på tur

Vi har startet hyttesesongen.

I den forbindelse blir det endel farting med buss/tog/båt, i og med at jeg ikke har bil, og belager meg på kollektiv transport. Det aller meste av reisen kan foregå med tog (ikke behov for bilsete) og lokalbuss (ingen bilbelter montert). Dessverre har NSB bestemt seg for å innføre buss for tog på enkelte distanser, og dette er selvfølgelig på tidspunkt som er aktuelle for reise.

Vi trenger derfor et sete som:
1. kan monteres i 2-punkt hoftebelte
2. passer til en 2,5åring, 98cm, 15kg
3. er lett å håndtere (ikke veie for mye)
4. er lett å montere

Han sitter bakovervendt til vanlig, men besafe-setet hans er dessverre for tungt å drasse med seg. I og med at jeg de aller fleste turene er alene med barn og bagasje, må jeg få med meg "alt" i en omgang.

Nå, noen glupe hoder?

Gammel 27-03-08, 13:10   #2
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjør vi? Ang bilsete til 2,5 åring på tur

tror ikke jeg har sett noe alternativ som er alt du ønsker (kanskje vanskeligst med den topunkts-delen, og i tillegg lett å bære...

Gammel 27-03-08, 13:46   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Misforsto jeg deg nå, eller skal du kun ha setet for å bruke på bussen der buss erstatter tog? De fleste busser har jo noen barneseter, kan du bruke dem? Og hvis det er hoftebelte, trenger han egentlig sete da?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 14:19   #4
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Misforsto jeg deg nå, eller skal du kun ha setet for å bruke på bussen der buss erstatter tog? De fleste busser har jo noen barneseter, kan du bruke dem? Og hvis det er hoftebelte, trenger han egentlig sete da?

Jupp, kun for å bruke på bussen. Det er dessverre ikke bilsete på bussene som NSB setter inn. De belager seg på at barn sitter usikret, noe jeg synes er skummelt på motorvei.

Man er vel pålagt å sikre barn opp til 135cm? Med pute med rygg?

Gammel 27-03-08, 14:22   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Jupp, kun for å bruke på bussen. Det er dessverre ikke bilsete på bussene som NSB setter inn. De belager seg på at barn sitter usikret, noe jeg synes er skummelt på motorvei.

Hvordan skal man klare å sikre et barn i en buss uten bilbelte?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 14:27   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Fra Trygg Trafikk:

Sitat:

Dagens regelverk stiller ikke absolutte krav til sikring av barn i buss/minibuss, eller bruk av utstyr.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 14:41   #7
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Skal jeg bare avfinne meg med at jeg er hysterisk opptatt av bilsikring og la guttungen sitte usikret (evt bare med hoftebelte) fra holmestrand til Oslo?

Gammel 27-03-08, 14:41   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke at dette innlegget hjelper deg noe som helst, men det var da utrolig dumt av NSB å sette inn busser som ikke har bilsete til de minste?

MEN; den ene gangen jeg skulle ta buss over litt avstand, så var alle tre setene opptatt da vi kom på bussen, så det hjalp oss ikke stort. Jeg måtte nå et fly, så jeg hadde ikke noe valg og snuppa på halvannet satt i setet sitt helt usikret.

Gammel 27-03-08, 14:44   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om det ikke er lovpålagt krav om det, så skjønner jeg godt at man ønsker å sikre barnet sitt i buss.

Vet ikke om TWE kan benyttes med to-punktsele, men til dette formålet ville jeg hvis ikke sikkert endt opp med en beltestol. Den unge mannen din er tung nok til det nå. (Øh, finnes det beltestoler for to-punktsseler? )

Gammel 27-03-08, 14:44   #10
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Jeg fant denne.... Ser interessant ut, godkjent fra 15-36 kg.

Gammel 27-03-08, 14:50   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Den bussen som var satt inn for toget på Vestfoldbanen sist vi kjørte der hadde bilsete,

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 14:56   #12
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

(Øh, finnes det beltestoler for to-punktsseler? )

Nei, det gjør det ikke.

Gammel 27-03-08, 15:00   #13
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør vi? Ang. bilsete til 2,5-åring på tur

Jeg mener at TWE kan festes i topunkts. (forover vet jeg ikke)

Gammel 27-03-08, 15:03   #14
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Jeg fant denne.... Ser interessant ut, godkjent fra 15-36 kg.

Det er jo som en helt vanlig pute. Må brukes med trepunkt.
En veldig dyr pute, de vet å tjene penger.

Gammel 27-03-08, 15:07   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva gjør vi? Ang bilsete til 2,5 åring på tur

Det finnes jo noen seter som kan festes med topunkts, men hvor lette de er?
Det letteste er vel TWE.
Hvis du bruker vogn og har setet i vognen, og ungen går eller sitter i en bæredings.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 15:10   #16
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hva gjør vi? Ang bilsete til 2,5 åring på tur

Det er vel ikke påkrevet med pute med rygg opp til 135, men med pute? Hva med å ta med en enkel pute uten rygg, sånn at han kommer høyere opp og du får ført hoftebeltet riktig?

Gammel 27-03-08, 15:24   #17
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Det er vel ikke påkrevet med pute med rygg opp til 135, men med pute? Hva med å ta med en enkel pute uten rygg, sånn at han kommer høyere opp og du får ført hoftebeltet riktig?

Det tenkte eg også på. Er ei løysing vi har brukt her i nøden.

Gammel 27-03-08, 16:37   #18
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis valget er å sikre med kun hoftebelte kontra sitte løst i setet, ville jeg vurdert løst i setet: fordi kun hoftebelte kan dele ungen i to ved krasj. Med mindre det er så trangt mellom barnet og seteryggen foran, da, at det ikke kan skje (men man vet vel aldri.. ) Man kan jo evt sette bagasjen på fanget for å fylle opp plassen mellom barnet og seteryggen foran... (Ikke det beste alternativet, dette heller)

Gammel 28-03-08, 13:09   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ja og nei. I privatbil skal ungene være sikret, men ikke i buss. Hvis det allerede er bilbelte der så ville jeg (hvis det altså ikke fantes barnesete i bussen) brukt det vanlige topunkts beltet. Da er barnet sikret noe, om enn ikke optimalt.

Dessuten skal det selv i privatbil være "bare" godkjent utstyr. Noe som også innebærer at pute uten rygg er godkjent. Pute er godkjent fra 15 kg og altså godkjent for ditt barn.

Men for en busstur ville jeg altså ikke vurdert å dra på verken bilstoler eller puter.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 13:13   #20
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja og nei. I privatbil skal ungene være sikret, men ikke i buss. Hvis det allerede er bilbelte der så ville jeg (hvis det altså ikke fantes barnesete i bussen) brukt det vanlige topunkts beltet. Da er barnet sikret noe, om enn ikke optimalt.

Dessuten skal det selv i privatbil være "bare" godkjent utstyr. Noe som også innebærer at pute uten rygg er godkjent. Pute er godkjent fra 15 kg og altså godkjent for ditt barn.

Men for en busstur ville jeg altså ikke vurdert å dra på verken bilstoler eller puter.

Dette barnet er vel 2,5 år? Og da skal det i privatbil brukes pute med rygg (pliktig inntil 4 år, er det ikke det da?).. selv om pute er godkjent fra 15 kg...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.