|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetEndelig er det noen medier som tar tak i de urettferdige utslagene det nye opptakssystemet for barnehager i Oslo gir. Fra NRK lokalnytt i dag:
![]() |
![]() |
#2 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetDet er jo helt idiotisk. Kunne ønske systemet fungerte bedre slik at det ble mer rettferdig. I vår bydel ser det ofte ut som de bare plasserer barn på måfå, uten å ta hensyn til hvor i bydelen de bor, hvor søsken går osv. Mange barn bytter derfor barnehage midt i året fordi det blir ledig plass nærmere der de bor. Det er dumt både for barnet som må tilvennes på nytt og for barnegruppa som stadig forandres...
![]() |
#3 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetRare greier. I mitt enkle sinn er det mest rettferdig å fylle opp plassene etter hvem som har stått lengst på venteliste (selvsagt med hensyn til spesielle behov, barn som nærmer seg skolestart og slikt, men dog.) Men nå er jo ikke jeg politiker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
♡
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetJa, det er dette som har rammet oss også.
![]() |
#5 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetJeg tør ikke en gang tenke på hvilken plass lille L født i des 07 har. Barn født sent på året vil vel bli taperne uansett hvilket kull de er født i. Hun får vel ikke plass via bydelen før hun begynner på skolen, for da vil for første gange noen i hennes årskull gå ut av køen.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetJeg er enig i at det er fryktelig frustrerende (og Sneipen var et senhøstbarn), men jeg klarer ikke helt å se hvordan det kunne vært annerledes. Da ville sammensetningen på avdelingene i hvert fall blitt helt annerledes, med bare noen ytterst få ettåringer, litt flere toåringer og masse treåringer på småbarnsavdelingene?
![]() |
#7 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetDet er kanskje nytt at det faktisk foreligger regler som gjør at det blir slik, men i praksis har det fungert slik lenge. Vi ble rammet av dette allerede på førstemann som er født sept-01. Hun fikk ikke plass som ett-åring og året etter fikk hun ikke plass som to-åring, fordi de prioriterte å ta inn ett-åringer til ledige småbarnsplasser.
![]() |
#8 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetSlik systemet var tidligere, ble man jo også forbigått av yngre barn. Syns ansiennitet er bedre enn ren trekning, men ser at det ikke er optimalt. Satser alt på at det skal bli full barnehagedekning i Oslo snart, men det er vel å håpe for mye.
![]() |
#9 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetÅrskullsystemet er ikke nytt i Oslo, men jeg har full forståelse for at det er ekstra frustrerende i år, hvor de har gått ut og sagt at de som har ventet lengst skal få plass, men unlatt å ta med at inntak etter årskull går foran dette. Systemet rammer 2-åringer født sent på året urettferdig hardt.
Går man til Oslos ene nabokommune, har de inntak etter alder. De eldste barna prioriteres først. Sammensetningen på avdelingene kan bli noe merkelig, men den oppleves nok som mer rettferdig for de som ikke fikk plass til sin lille ettåring i fjor.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemet
Ja, jeg er enig i at rettferdighetsprinsippet kommer bedre til sin rett. Jeg kan likevel ikke la være å synes litt synd på de to ettåringene på sånne avdelinger. :hønemamma til snartettåring som skal i barnehage snart:
![]() |
#11 |
♡
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetDet som også er ufattelig urettferdig er at jeg vet om barnehager hvor det er plass til toåringer, men jeg var jo så dum at jeg ikke visste det når jeg valgte hvilke 7 barnehager jeg skulle ha på skjemaet. :brød: Nå må jeg vente til 1, juni med å søke på den barnehagen og da er det jo ikke noe listeplassering lenger...
![]() |
#12 |
intro
|
![]() |
![]() |
#13 |
♡
|
Dette er min erfaring også. Håpløst å få plass som ettåring, så bedrer mulighetene seg. Den gang ei...
![]() |
#14 |
villende
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetVi kom heller ikke med i hovedopptaket det året Snupp fylte to år, men innen utgangen av august så hadde vi fått fire tilbud, hvorav ett kommunalt. Så alt håp er ikke ute. Dagens system er uansett mer rettferdig enn bingolottoen man måtte forholde seg til tidligere. Men det er ingen tvil om at den burde sørget for en bedre prioritering av toåringene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetEkstremt spent på om Peder får plass MARS neste år
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
Er ikke du pedagogisk ansatt? Får du ikke prioritet da? Eller er det kun der det er mangel på slikt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I Bærum er det slik at de eldste barna får plass først, konsekvensen er at 1-åringene stort sett aldri får kommunale plasser, men at det er lettere for 2-åringene. Da vi flyttet for noen måneder siden, fikk vi plass i en kommunal barnehage på dagen, fordi de søkerene som de hadde inne var bare 2-åringer, mens jentene er 4 år. Dette var på en storbarnsavdeling.
![]() |
#18 |
Erfaren nok
|
![]() |
#19 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: NRK om urettferdigheten i det nye barnehageopptakssystemetJeg er så heldig å få plass siden jeg er mangelpersonell i bydelen. Men hva gjør dere som ikke får plass? Er det lett å finne privat plasser eller dagmamma synes dere? Er vel ikke alle som har råd til å gå hjemme heller.
![]() |
#20 |
♡
|
Jeg må sende inn søknad via bydelen, men jeg får ikke sende inn før opptaket er over 1. juni.
![]() |
|
|