Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-08, 22:35   #81
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Juste

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 23:06   #82
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juste:
Er ikke denne uttalelsen omtrent oppførselen dere beskriver som kjerringaktig?

Opprinnelig lagt inn av Line*

Og dette er ikke bare en uttalse/svar til bina som dere bare tilfeldigvis leser, det er meninga at dere andre også skal se det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 23:25   #83
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan ikke annet en å istemme Juste-koret

Gammel 06-05-08, 23:32   #84
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juste! My man!

Eller, Heikos man, men du skjønner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 23:33   #85
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg satt på kafè med en venninne i dag. På bordet ved siden av setter det seg ned en dame med to barn på rundt 8 og 12 år + bestemor. Damen begynner å klage med en gang de setter seg ned, det er helt umulig å unngå og høre hva hun sier. Etter hun har vært inne er hun misfornøyd med servicen fordi de var tomme for det hun ville spise. Hun begynner å etterligne aksenten til han som jobber der og kaller han (som er gresk eller italiensk) til slutt en sur svarting!

Jeg ble helt satt ut. At hun kunne si noe slikt, også foran de to barna sine. Jeg gjentar lavt til min venninne hva hun sa og det hører hun selvfølgelig. Hun sier : ja det var det jeg sa ja! Jeg sier at jeg ikke kunne unngå å høre henne og at jeg reagerer på ordbruken hennes. Hun blir bare mer sinna og lurer på om vi ikke ha noe bedre å gjøre enn å lytte på henne.

Vi ble så satt ut at vi bare måtte gå derfra....

Jeg synes ikke hvisking og tisking bak ryggen på andre gjester er noe særlig, faktisk synes jeg det er ganske feigt.
Det hadde vel vært bedre å konfrontere henne istedenfor.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 23:48   #86
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tjah. Jeg synes det er skremmende at ikke den første tanken er at det er bra at rasistiske utsagn blir satt på plass. Samme hva slags situasjon det var, samme om det var et offentlig eller privat sted "sur svarting", eller i det minste "svarting" er et drittalt uttrykk som det bør reageres på.

Greia er at jeg ikke tror at hun faktisk ble satt på plass på den måten.
Enkelt og greit.
Jeg kunne godt ha satt folk som kom med slike uttalelser på plass, men ikke på den måten.

Gammel 06-05-08, 23:49   #87
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Vet du, det eneste dere greier og bevise her er at dere mangler noen poeng i toppetasjen. Det og sammenligne at man står opp mot åpenlys rasisme med "kjerringpreik" viser bare at dere hører hjemme i et annet univers enn et jeg ønsker og høre hjemme i. Møkkakjerringer.

Jøje meg. Er det noen gulv som trengs å vaskes her, tro? :speider:

Gammel 06-05-08, 23:50   #88
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg synes ikke hvisking og tisking bak ryggen på andre gjester er noe særlig, faktisk synes jeg det er ganske feigt.

Just(e) my point!

Gammel 06-05-08, 23:53   #89
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Hadde jeg visst at diskusjonen skulle handle så mye om hvorvidt jeg reagerte riktig eller var en slarvekjerring hadde jeg utdypet det tidligere. Jeg tenkte faktisk ikke på at noen kunne si at det var feil av meg.

Men sånn ble det altså fra mitt ståsted.
Ikke særlig konstruktivt i bekjempelse av rasisme, slik du beskrev det.
Og tro det eller ei, jeg er FOR bekjempelse av nettopp rasisme.

Gammel 06-05-08, 23:54   #90
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Men sånn ble det altså fra mitt ståsted.
Ikke særlig konstruktivt i bekjempelse av rasisme, slik du beskrev det.
Og tro det eller ei, jeg er FOR bekjempelse av nettopp rasisme.

Vel, så lenge det gjøres på din måte?

Gammel 06-05-08, 23:56   #91
Line*
Expired

Standard

Vel, så lenge det gjøres på din måte?

Neida.
Jeg må vel få lov å si hva jeg mener uten å bli beskyldt for å si at alle skal gjøre det på "min" måte?

Gammel 07-05-08, 00:00   #92
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Neida.
Jeg må vel få lov å si hva jeg mener uten å bli beskyldt for å si at alle skal gjøre det på "min" måte?

Nå kverulerer du. Ikke det at det er noe galt i det. Poenget mitt er at svartingkommentarer bør reageres på, og om det så kun reageres på med sjokkert hvisking, er det bedre enn ingen reaksjon i det hele tatt. Kanskje barna som var til stede legger mer merke til at andre voksenpersoner blir sjokkert enn "enda noen gale mennesker som bjeffer og kjefter"?

Gammel 07-05-08, 00:02   #93
Line*
Expired

Standard

Nå kverulerer du. Ikke det at det er noe galt i det. Poenget mitt er at svartingkommentarer bør reageres på, og om det så kun reageres på med sjokkert hvisking, er det bedre enn ingen reaksjon i det hele tatt. Kanskje barna som var til stede legger mer merke til at andre voksenpersoner blir sjokkert enn "enda noen gale mennesker som bjeffer og kjefter"?

Hvis du leser innleggene mine, ser du at jeg ikke kverulerer nå, aC.

Gammel 07-05-08, 00:03   #94
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Juste sa det

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 00:05   #95
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hvis du leser innleggene mine, ser du at jeg ikke kverulerer nå, aC.

Kjære vene, så drittlei jeg er av den "hvis du leser innleggene mine". Selvfølgelig leser jeg innleggene dine. Ellers hadde jeg ikke blitt provosert, og ikke giddet å svare.

Gammel 07-05-08, 00:09   #96
Line*
Expired

Standard

Kjære vene, så drittlei jeg er av den "hvis du leser innleggene mine". Selvfølgelig leser jeg innleggene dine. Ellers hadde jeg ikke blitt provosert, og ikke giddet å svare.

Jeg skjønner det, da.
Men jeg mener at du kanskje leser de på en annen måte enn ment fra min side?
Jeg mener ikke å kverulere.

Vi kan rope hurra for bekjempele av rasisme i alle former, og banne over den eksisterende rasismen, i alle former, så mye vi gidder.

Men jeg mener altså det jeg gjør ang den situasjonen HI beskrev.

Gammel 07-05-08, 00:13   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg skjønner det, da.
Men jeg mener at du kanskje leser de på en annen måte enn ment fra min side?
Jeg mener ikke å kverulere.

Vi kan rope hurra for bekjempele av rasisme i alle former, og banne over den eksisterende rasismen, i alle former, så mye vi gidder.

Men jeg mener altså det jeg gjør ang den situasjonen HI beskrev.

Du får bruke flere smileyer, så er det lettere å lese tonefallet.

Neida. Jeg registrerer at vi er veldig uenige i dette. Selv har jeg kjent sånn idiotisk ignorantrasisme på kroppen et par ganger, og kan bare tenke meg hvordan det er for de som får det daglig. Derfor, hipp hurra for alle som reagerer, samme hvordan de reagerer.

Gammel 07-05-08, 00:51   #98
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du får bruke flere smileyer, så er det lettere å lese tonefallet.

Neida. Jeg registrerer at vi er veldig uenige i dette. Selv har jeg kjent sånn idiotisk ignorantrasisme på kroppen et par ganger, og kan bare tenke meg hvordan det er for de som får det daglig. Derfor, hipp hurra for alle som reagerer, samme hvordan de reagerer.

Den hverdagsrasismen kjenner jeg igjen også, og i min barndom hadde jeg vært utrolig glad hvis en voksen dame hadde reagert som H.I gjorde de gangene noe kalte meg pakkis.

Spesielt artig med tanke på at Paskistan er i en annen verdensdel enn mitt andre hjemmeland, og jeg er blekere enn de fleste etnisk norske. Men det er en annen diskusjon.

Gammel 07-05-08, 08:28   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Men hun konfronterer henne jo! Etter å ha sjokkert fortalt venninnen hva damen sa. Jeg syns det er stor forskjell på "Åh, herregud, så du hva den dama hadde på seg, eller, jeez, så umoderne og treigt *fnisfnis* *himlefnis*" og " Hørte du hva den damen sa? Hun sa...... "

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 08:51   #100
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Den hverdagsrasismen kjenner jeg igjen også, og i min barndom hadde jeg vært utrolig glad hvis en voksen dame hadde reagert som H.I gjorde de gangene noe kalte meg pakkis.

Men her er litt av poenget at han som ble kalt en sur svarting; ikke var der hvor det skjedde. Og følgelig ikke ante noenting, om hverken fornærmelsen eller "forsvaret".

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.