Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg ser absolutt den forskjellen, altså. Jeg synes bare det er et poeng at man greier å se at det går an å internalisere kulturelle koder slik at man ser det som sitt eget valg, selv om kodene i utgangspunktet kan bygge på undertrykkende og diskriminerende påbud og regler. Hvis man selv synes det er ubehagelig å vise puppene sine til fremmede menn, burde man kunne skjønne hva som kan gjøre at noen synes det er ubehagelig å gå barhodet blant fremmede menn, uten å dermed mene at de som føler det sånn er hjernevasket eller nødvendigvis blir tvunget til å kle seg slik. At parallellen ikke strekker til på alle områder, er jeg klar over.
Jeg synes det er en veldig god paralell, den er bare "nedskalert". Særlig det med internalisering av normer er et veldig viktig poeng som knapt nok kan overvurderes om man skal skjønne noe som helst av hvordan kulturelle trekk oppstår og oppretttholdes. Særlig når det gjelder å se andre perspektiver enn "de er svake, lidende og undertrykt" vs. "de er sterke kvinner med egne valg". Det ene utelukker pussig nok ikke det andre.