Sv: Bør man pynte seg i kirka?
Guava og jeg har vel faktisk motsatte inntrykk, sånn egentlig. Som sagt, jeg baserer mine utsagn på erfaringer fra menigheter i et nokså geografisk avgrenset område på Jæren, men jeg mener meg erfaren nok til at det stemmer ganske godt. Her.
I statskirkemenighetene (jeg vet det er feil å si statskirke lenger, men dere forstår hvilke kirker jeg mener) er tonen, og også bekledningen, mye mer formell enn i frikirkemenighetene. Gudstjenestene gir mye mer preg av høytid, og innbyr jo dermed også til oppkledning. Det er jo en viss forskjell for de fleste tror jeg, og trø inn i et kirkerom i en vanlig kirke, enn det som kunne vært et hvilket som helst lokale. Som er tilfelle for noen av frikirkene. Statskirkemenighetene har også en høyere andel kristne som har vært kristne hele livet og er vokst opp i kristne hjem, mens det i frimenighetene er større andel som har blitt kristen i voksen alder og med vidt forskjellige bakgrunner. Jeg går på møter i baptistkirken med folk jeg nesten skal love dere hadde skremt vannet av flere på søndagsgudstjeneste i statskirken. På søndag sang jeg først på formiddagsmøte i baptistkirken, og så på kveldsgudstjeneste i statskirken, og det er to forskjellige verdener.
Det jeg kan være enig i, er at en eventuell økonomisk tyngde kan bli mer synlig i en frikirkemenighet enn i den norske kirke, rett og slett fordi en større andel av inntektene kommer fra selve menigheten.