Sv: Norgesferie med amerikanere
Jeg ELSKER at dere er så entusiastiske over de ulike rutene! Det gjør meg overbevist om at vi får en fin-fin ferie uansett hvilken rute vi ender opp med. Jeg venter fremdeles på en oversikt over alt hva amerikanerne vil se i de ulike regionene, og får justere etter det.
I tillegg har jeg blitt skikkelig gira over å se disse stedene selv, som voksen turist. Som barn kjørte vi til Ålesund flere ganger i året, og pappa fortalte alltid historien om hun med hornet oppi dalen nord for Lillehammer som varslet at skottene (?) kom, vi var innom et steinbrudd hvor vi så på en eller annen spesiell stein (?), vi spiste alltid kjøttkaker på Dombås og vi kom alltid frem til Romsdalen i skumringen. Rundt en sving, og vips! var det store fjell foran oss. Jeg husker det alltid som fuktig og kalt, og den mektige stemningen når man så de sorte taggene på trollveggen stikke opp av tåka. Fra Åndalsnes ble jeg alltid bilsyk og lei når vi måtte tråkle oss ut og inn langs fjordene. Framme på hytta var det varmt, farmor og farfar hadde alltid fyrt godt opp, og vi drakk te av Figgjo Cadiz-serviset jeg nå har arvet, og spiste farmors hjemmelagede nypesyltetøy på tynne brødskiver.