Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?
Inspirert av pollen på graviditetsforumet.
Selv er jeg 100% avholds under graviditet, og jeg blir oppriktig sjokkert om noen tar et glass når de er gravide (tror kanskje jeg bare har sett det skje én gang også).
Men så kom jeg til å tenke på at jeg ofte tar ett lite glass vin på en kveld jeg kjører - enten jeg er på café med venner eller på fest.
Jeg registrerer at mens jeg av og til ser andre gjør det, så er det mest vanlig å ikke gjøre det ( i min omgangskrets), og tanken har slått meg at andre kanskje er like forferdet over dette som jeg er over at en gravid tar ett glass vin.
For meg er det helt uproblematisk. Om jeg skal ha vin, besitiller jeg det med én gang (gjerne i åtte-tiden), og da skal jeg ikke kjøre før det har gått minst 3 timer. Da synes jeg at jeg har god margin, for det er vel slik at én alkoholenhet er ute av blodet etter en time (ca, dette, for det er selvfølgelig individuelle forskjeller mtp kroppsvekt og slikt).
Vil bare understreke at jeg er sterkt i mot bilkjøring med promille i blodet. *obviously*
Her er poenget at all alkoholen er ute av blodet før man setter seg bak rattet igjen.
Hva med deg?