Sv: Til barnets beste? (Norsk kvinne med to år gammelt barn fengslet i Bolivia)
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Sist jeg var på møte med en som sitter i familie-komiteen, så sa hun at hun var veldig skeptisk til å lette på muligheten for å norskadoptere, for hun kjente mange som ønsket å vite sitt bilogiske opphav. Ja, DET er en god grunn til å la unger leve i fornedrelse og uten omsorg.
Ja det er virkelig god grunn .
Det biologiske prinsippet står jo sterkt, også i Haag-konvensjonen, men jeg er sterk motstander av foreldrevern, som dessverre ofte praktiseres i Norge. Det virker som om det er absolutt siste løsning, og at foreldrene får tusen sjanser til å skjerpe seg. Eller til å feile igjen og igjen....
Jeg vet om flere unger som lever i permanente fosterhjem, dvs at det overhode ikke er noe alternativ å sende dem hjem til biologiske foreldre. Men de blir likevel ikke frigitt for adopsjon. Til beste for hvem?
Mht dette med at unger har lyst til å søke biologiske røtter en eller annen gang, så er det et veldig dårlig argument mot adopsjon - det er jo ikke sånn at man trenger å brenne papirer og slette alle spor etter biologiske foreldre .
Fosterhjem bør kun være en midlertidig løsning i en nødsituasjon. Unger trenger stabile rammer og foreldre som elsker dem. Og biologi er oppskytt .