Mer navnstatistikk
Jeg har gjort et dypdykk i SSBs navnstatistikk for å finne forskjeller mellom jente- og guttenavn. I denne tråden påpekte jeg at jenter oftere har navn med vokalending og gutter konsonantending. Jeg har nå sjekket alle navn som er brukt fra 1998 til 2007. I denne perioden er 542 jentenavn og 462 guttenavn blitt brukt. Statitikken baserer seg på 269620 gutter og 252092 jenter, og inkluderer alle med navn som er blitt gitt til minst 4 personer. Denne viser at 84,7% av jentene har vokalending, mens 89,7% av guttene har konsonantending.
Jeg har også sett på antall stavelser, og ikke overraskende er det forskjeller her også. 10,6% av guttene har énstavelsesnavn, mens det tilsvarende tallet for jentene er 1,3%. To- og trestavelsesnavn for jentene utgjør henholdsvis 55,5% og 39,4% av navnene, mens de tilsvarende tallene for guttene er 64,1% og 22,0%. Firestavelesesnavn har ganske lik fordeling; 3,3% for gutter og 3,8% hos jenter. Det er allikevel en liten forskjell å legge merke til her også. Andelen firestavelsesnavn for gutter kommer nesten i sin helhet fra tre navn: Alexander, Aleksander og Sebastian. Jentene har ingen firestavelsesnavn som utmerker seg i like stor grad, men det er til gjengjeld 35 stykker av dem.
Jente- og guttenavn har også noen likheter. Særlig når det kommer det første bokstav i navnet. M, S og A er de mest bruke førstebokstavene for begge kjønn. 33,0% av guttenavnene og 38,1% av jentenavnene begynner på disse bokstavene.
|