Sv: Streiken; tar dere høyde for at den kan bli langvarig?
Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.
Jeg håper forresten alle dere som sliter med å få barnepasskabalen til å gå opp under streiken innerst inne forstår at de som tar seg av en stor del av oppdragelsen til barna deres ønsker seg en lønn som er gjenspeiler den jobben de gjør.
Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.
Stod streikevakt ved en barnehage idag, og det slå meg litt, at siden noen foreldrene var så sure over streiken, hvorfor blir de ikke minst like opprørt over, at det blir stadig vanskelige å oppdrive kvalifiserte førskolelærere, siden det ikke kan "betale seg" å utdanne seg til det ?
Jeg har faktisk stor sympati med førskolelærerne, og jeg skjønner at det er nytteløst å rekruttere folk til yrket når assistenter med noen års erfaring nærmer seg samme lønnsnivå. Og jeg har ikke problemer med å forstå at det er nytteløst at feks spesialspl. i kommunene tjener 18.000 mindre enn spes. spl. på sykehus. Hvordan skal de da klare å beholde kompetente folk?
Det ville aldri falt meg inn å uttrykke misnøye overfor de streikende pedagogene i barnehagen "vår". De færreste synes det er moro å streike, men noen ganger er det et nødvendig onde.
Når dét er sagt, tror jeg ikke at lærerne vinner mye på denne streiken. I løpet av de ti siste årene, har lærerne fått et solid (og fortjent, for all del) lønnshopp, blant annet med en skikkelig lønnsstige som sammenlignbare grupper ikke er i nærheten av å ha. Jeg tror nok at de er mer tjent med å holde fokuset på de andre arbeidstakergruppene i denne streiken. (Jaja, la rødprikkene hagle.)
Streik er et alvorlig virkemiddel, og denne rammer mange. På samme måte som at de streikende forventer respekt fra befolkningen, til tross for at de problemene det påfører dem, forventer jeg faktisk en viss ydmykhet og forståelse fra de streikendes side. Manglende standpunkt- eller eksamenskarakter kan være alvorlig for en elev i videregående som vil videre til høyere utdanning. Og dét å måtte ta seg fri uten lønn for å ta seg av egne barn vil ramme allerede sårbare grupper hardt, dersom dette drar ut i tid. Og tvungen lønnsnemd kan sitte langt inne, fordi arbeidsgiversiden faktisk sparer store penger på dette. 
|