Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Bruk av bindestrek

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 15:49   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Bruk av bindestrek

Jeg er ikke spesielt stødig i rettskriving og riktig tegnsetting. Jeg forsøker så godt jeg kan, jeg ønsker å forbedre meg derfor spør jeg. Hvordan er reglene for bruk av bindestrek, bindestrekord og sammensatte ord?

Noe skurrer når jeg ser over forsiden på vg.no. Under ser dere diverse overskrifter fra forsiden. Jeg la merke til denne med Samsung først. Er det korrekt måte å bruke bindestrek? Samsung-TV-er?

Etter at jeg oppdaget den, ble jeg plutselig oppmerksom på den utrolig overdrevne bruken av bindestrek i overskriftene. Om det er korrekt måte å bruke det på eller ikke, aner ikke jeg. Opplys meg gjerne. Men, spesielt heldig språk ser til og med jeg at det ikke blir.

Fra vg.no:
Samsung-TV-er blir miljømerket

Rally-etappe avlyst etter dobbel-dødsfall

Lehmann gir Tyskland hemmelige Ronaldo-råd

NATO-offensiv mot Taliban

Pass deg for Facebook-tyver!
Quart-budrunden er i gang

Vurderer å anke Bhatti-dommen

Kjærester Amanda-nominert

Værgudene kan ramme 30.000 Bon Jovi-fans

Ricki Lake lager bråk med hjemmefødsel-film

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.