Sv: Hvilke skoler man bør unngå
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Og siden mitt innlegg (i tillegg til de som uttalte direkte støtte til det) er det eneste i tråden som sier at dette er et problem; jeg har ikke sagt noe som helst om hudfarge eller nasjonalitet. Jeg sa kun noe om språk. 90% fremmedspråklige på en norsk skole er et problem. Et stort problem.
Ben "Go ask Nebuchadnezzar II" Murphy
Har du lest hovedinnlegget? 
Forøvrig synes jeg du virker litt fastlåst. 90% fremmedspråklige er en situasjon som lett kan medføre en rekke problemer og utfordringer. Å definere hele situasjonen som et problem gir inntrykk av man har gitt opp før man har begynt. Man har satt en haug med mennesker i en bås og forventer at de skal skape vanskeligheter kun ved sin tilstedeværelse.
Og så ser det ut til at definisjonen skifter også. Minoritetsbakgrunn, fremmedspråklige osv. Snakker man om kultur? Hudfarge? Eller forestiller man seg at det er en hel skole der 90% av elevene ikke snakker et kløyva ord norsk?
I gruppen "minoritetsbakgrunn" finner du f.eks. like mye rolige, pliktoppfyllende vietnamesiske jenter som har stor respekt for læreren, bruker masse tid og energi på lekser hver dag og som har så godt som alt rett på alle prøver. Barn av foreldre som jobber hardt for å skape en ny fremtid og som både i ord og handling viser sine barn at utdanning er ekstremt viktig.
Definerer vi hele sulamitten som et problem så er man kanskje litt mer fordomsfull enn det mange innvandrerbarn fortjener? En del av et problem ved sin blotte tilstedeværelse, liksom?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 30-06-08 kl 14:30.
|