Sv: FRP kritisk til utnevnelse av Raja som leder av UNE
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Poenget er vel at de er kritiske til at han er habil, i og med at han har engasjert seg politisk i innvandringsspørsmål. Og så vidt jeg vet har han det. Juss er ikke matematikk, juss er mye en fortolkning. Hvis lovverket ikke ga rom for fortolkning ville vel mange rettsaker vært unødvendig.
Og bina har også et godt poeng. Hadde det vært OK med Tor Erling Staff som barneombud? Jeg har aldri hørt et negativt ord om Tor Erling Staff sin juridiske kompetanse. Staten har et dyrehelsetilsyn, er det OK om folk fra NOHA eller dyrevernalliansen blir ansatt der?
Jeg synes dette er en interessant prinsippdiskusjon. I praksis er det mange saker som det kanskje er vanskelig å forholde seg nøytralt til, slik at alle vil ha en privat mening om det
Jeg ser det også som en prinsippdiskusjon. Politiske, religiøse, personlige preferanser ER ikke uvesentlig. I en del tilfeller vil slike preferanser diskvalifisere fra spesielle jobber eller posisjoner. Dyrevernalliansen og dyrehelsetilsynet er en ypperlig sammenligning. Man må kunne føle seg trygg på at den som ansettes i en eller annen posisjon i forvaltningsverket følger lover og regler, ikke sine egne oppfatninger på tvers av dette.
Forsåvidt jfr. Ramin-Osmundsen, som valgte å være "snill" på innvandringspolitikken, og ga sine underordnede retningslinjer på dette som var i strid med gjeldende lovverk. Det kan ikke aksepteres at folk setter sine personlige meninger foran den jobben de er satt til å gjøre.
|