Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-08, 11:47   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Og det går faktisk an å tenke litt på egenhånd, selv om man liker Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg vil nærmest si det er en forutsetning, hvis man skal gå fra teori til praksis?

Har en venninne som ble frustrert av å lese Jesper Juul - hun etterlyste klare metoder som man kunne følge til punkt og prikke. Det skjønner jeg, for det savner jeg av og til selv også når jeg skal prøve å gjøre om Juuls tanker til hverdagshandlinger. Det krever mye selvstendig tenkning - og det er det jeg liker med Jesper Juul.
Han serverer slett ingen oppskrift som han mener alle skal følge. Han skriver på et langt dypere plan enn det, og grunntankene hans er humanistiske og rører noe dypt i meg. Jeg liker at det stilles store krav til oss foreldre - skulle bare mangle med et slikt ansvar vi har med små barnesinn mellom hendene.

Selv har jeg hatt frustrerte perioder (som har skyldtes egne vansker) hvor jeg har hatt altfor liten tålmodighet med ungene. Når barna står med tårer i øynene om morgenen fordi mamma er sint, skulle det bare mangle om jeg ikke føler dårlig samvittighet i etterkant. Det føles riktig dårlig - og når noe føles dårlig, er det en guide for å endre noe i livet sitt, tenker jeg.

Samtidig prøver jeg å følge Juuls egne (og gjentatte) oppfordringer om å ikke la dårlig samvittighet ta innersvingen på meg - han skriver stadig at det er uungåelig å ikke tråkke i baret som foreldre støtt og stadig. Lær av det og gå videre. Som i livet generelt.

Emneord
jesper juul

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.