Sv: Rørlegger from hell!
Tja... han gir seg ikke.
Her er mitt brev til han. Tilbud om løsning.
Jeg viser til din e-post av 11.august 2008.
La meg først få si at dette ikke har noe som helst med anstrengt økonomi å gjøre, men at jeg føler at mine rettigheter som forbruker ikke har blitt ivaretatt.
Reparasjonene som har blitt foretatt, ble presentert for meg som en rimeligere, men fullt brukbar løsning. Det ble gitt et muntlig prisoverslag på mellom 4 og 6.000 kr, og jeg kan ikke se at jeg som forbruker skulle tro noe annet enn at dette inkluderte deler, arbeid og mva.
Det er dessuten et faktum at jeg som forbruker er overlatt til å stole på dine råd.
Jeg ville neppe påkostet disse reparasjonene, når en ferdig montert varmtvannsbereder ville komme opp i tilnærmet samme prisklasse som den endelige fakturaen lød på.
Iht til håndverkertjenestelovens § 7, 2 ledd, har du en plikt til å underrette meg dersom arbeidet blir dyrere enn først antatt. Dette skjedde ikke, og jeg mener at jeg må ha hatt all grunn til å anta at arbeidet ble utført innenfor den prisrammen som jeg fikk forespeilt muntlig.
Jeg var hjemme hele tiden mens reparasjonene foregikk, og du hadde når som helst anledning til å avbryte arbeidet for å fortelle meg at dette ble dyrere enn først antatt, og også for å innhente min godkjennelse til å fortsette arbeidet.
Hadde jeg på det tidspunkt blitt forespeilt en sluttfaktura på nesten 12.000 kr, håper jeg du viser forståelse for at jeg da hadde avbrutt arbeidet, for så å innhente flere pristilbud på ferdig montert bereder/ evt tilsvarende arbeider fra flere rørleggere.
Dersom det er tilfelle at du har støtt på uventede problemer under reparasjonen, skal heller ikke disse utføres uten at du har innhentet mitt samtykke. (Jfr håndverkertjenesteloven § 9, 2. Ledd punkt b)
Riktignok skal du ha all honnør for at du var raskt på pletten, men hadde jeg overhodet blitt forespeilt at sluttfakturaen skulle bli over dobbelt så høy som jeg ble forestilt muntlig, hadde jeg nok tålt at berederen ble stående noen dager til mens jeg innhentet flere pristilbud.
Jeg er villig til å betale inn et beløp som er i samsvar med den muntlige prisantydningen jeg fikk pålydende mellom 4 og 6.000,-.
Mitt tilbud til deg er at jeg betaler inn kr 6.000,- + maksimumsbeløpet av det som er tillatt å kreve iht håndverkertjenestelovens § 32, 2. Ledd, totalt kr 6.900,-. Dette beløpet blir betalt fra min konto på forfallsdato den 13.august 2008 og vil være på din konto straks etter.
Dersom jeg ikke hører noe fra deg innen 1 – en – uke, anser jeg saken som avsluttet.
Dette ble sendt han pr post og pr mail. Han svarte raskt på mailen med disse ordene;
Det er veldig flott at du har satt deg inne i en del regelverk for
håndverkere, men du kan ikke "gjemme" deg bak det og tro at du kan
slippe billiger unna.
Det er ikke gitt noen skiftelig tilbud og dermed så er det underbilagene
til denne jobben som gir grunnlaget for fakturaen.
De prisene du sier jeg har sagt er/blir påstand mot påstand.
Vi ser helst at fakturaen blir betalt i sin helhet, for unngå rettslig-
skritt.
I dag har jeg gjort klart en klage til Forbrukerrådet. Det er første instans. Den sendes i morgen.