Sv: Abort grunnet tvillinger?
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
De tok vel ikke høyde for at det kunne være tvillling og det syntes jeg var veldig synd, men syntes likevel at antall barn må være et fritt valg. De skal leve med avgjørelsen sin og ingen andre.
Hilsen en som helt klart ser sine begrensninger når det kommer til antall barn.
Jeg kan også relatere til følelsen av utilstrekkelighet. I mitt case kom tvillingene først, da.
Selvsagt skal antall barn være et fritt valg. Men dette er spesielt, synes jeg. Man vil jo ha barn, blir gravid og er happy. Og prøver igjen! Det er tross alt ikke helt sjelden det blir tvillinger. Det er da ikke så rart at folk blir følelsesmessig opprørt.
På den annen side har du jo prinsipielt helt rett. Vi har ingen rett til å dømme - vi har selvbestemt abort i Norge. Om årsaken er at barnet er uønsket, flerling, sykt eller dårlig timet har vi ikke noe med.
Jeg tror imidlertid obligatorisk rådgivning/veiledning i forbindelse med et abortinngrep i mange tilfeller ville fått folk til å se på situasjonen sin i et annet lys, og i alle fall føle at man - når valget er tatt - har tatt høyde for alt og tenkt igjennom saken sammen med noen. Men det er en annen diskusjon.