Folk finner alt mulig rart i søppelkontainere (Oprah)
Jeg har Oprah på i bakgrunnen her og er en smule fascinert. Det handler om såkalte "Friganere", folk som bruker store deler av livet sitt på å lete gjennom kontainere for å finne alt mulig. Dette er faktisk ofte folk med god økonomi. Leger, ingeniører osv. Nå intervjuer hun et legepar som ikke gjør dette for å spare penger, men pga. miljøet og fordi de vil bruke pengene sine på viktigere ting, som humanitær hjelp og lignende.
Utenfor supermarkedene finner de haugevis med uåpnede kartonger med mat, hermetikk, sengtøy, klær, pleieprodukter osv. Alt uten en skramme. Mye av det er ikke engang gått ut på dato.
Det er jo en kjensgjerning at folk i dag kaster hårreisende mye, mye som kunne blitt gitt bort eller solgt. Flotte ting uten skrammer, bare fordi man er lei.
Nå kommer nok ikke jeg til å gå bak Obs og slenge meg i en kontainer på nattestid altså, men jeg må si at tanken faktisk fristet litt nå etter å ha sett programmet. Det var liksom bare det som manglet nå, ryktene om Iset på Varatun (selvsagt rett nedfor psykiatrisk) som nattestid vandrer rundt på baksiden av butikkene her, utstyrt med kjeledress og hodelykt.