Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye plass skal barn få ta?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 13:57   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye plass skal barn få ta?

Jeg begynte på dette innlegget i en annen tråd, men skled ut såpass mye at jeg lager en ny diskusjon. Det har vært noen tråder på FP i der det har blitt diskutert hva som er ok oppførsel av barn på ulike steder - på fly, på foreldremøter, på Teknisk museum, i kirken osv.

Jeg merker at jeg i disse trådene ofte blir overrasket over de som mener at det er greit at barn lager støy, uro osv. og at de skal få ta «mye plass» nesten uansett hvor de er og hvordan dette måtte gå ut over andre.

Jeg ser det er flere som synes det er greit med bråk fra barn i kirken. Der er visst jeg mer «på den andre siden». Er det en barnegudstjeneste tåler jeg det meste når det gjelder ståk fra barn, men jeg reagerer på at barn løper rundt, henger over alterringen og skriker og roper. Jeg tror barn kan bli kjent med kirkerommet og ha en ok opplevelse i kirken uten at de trenger å få utfolde seg fritt og sjenere andre. Jeg synes det er å vise andre lite respekt å la barn få bråke og gå eller løpe rundt under en vanlig gudstjeneste. Mange er i kirken for å finne ro, konsentrere seg om det budskapet presten har og ikke for å bli forstyrret av det foreldrene mener er en sjarmerende ung mann som løper 60-meter'n i midtgangen eller tar seg en tur bak alteret. Jeg tror barn kan synes det er ok at noen steder skal man vise litt respekt ved å roe ned tempoet et hakk, snakke med lavere stemme og til og med sitte stille og bare se seg rundt.

Når vi har hatt med barna på fly her jeg ikke en gang tenkt på at andre passasjerer skal ta hensyn til oss (ut over det at man tar hensyn til sine medpassasjerer generelt), men at vi som har valgt å ta med barna på fly må gjøre det vi kan for at det ikke skal være til for mye bry for andre.

Jeg får følelsen av at mange barnefamilier synes det er greit å ta så mye mer plass enn andre og at dette skjer på flere og flere områder. Ja, barn er barn, men de aller fleste kan lære å ta hensyn til andre fra de er ganske små uten at det skal hemme utviklingen deres på noen som helst måte. Jeg vil ikke tilbake til at "barn skal sees, ikke høres", men pendelen har dratt litt for langt andre veien synes jeg.

Og bare så det er sagt: Det finnes barn med spesielle behov som skal få delta på aktiviteter med andre selv om det kan bli støyende osv for de rundt. Det er ikke de jeg vil diskutere her.

Og for de med en mer naturvitenskapelig tilnærming til spørsmålet «Hvor mye plass skal barn få ta?»: Vennligst oppgi svaret i m³.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.