Spinnoff: "hvit" jul
Det har vært mange tråder om alkohol og jul. Videre leste jeg en artikkel i Aftenpostens aftenutgave om Juvente som har stand og forsøker å få alle foreldre til å skrive under på at de skulle gjennomføre en alkoholfri jul.
Jeg hadde nektet å skrive under på dette. Jeg kan virkelig ikke se problemet med at jeg eller noen av julegjestene tar et glass vin eller to (evt. øl). Ingen av oss blir noe i nærheten av beruset, men smaken av dette gjør litt av julestemningen for meg. Og så lenge ungene ikke har vondt av det, så kan jeg ikke se grunnen til at jeg skal kutte det ut.
Samtidig; jeg har andre familiemedlemmer jeg har nektet å komme i juleselskap til hvis det skal drikkes. Dette fordi det i disse sammenhengene har vært personer som ikke vet å begrense seg, og jeg synes det er ubehagelig. Nå er også snuppa blitt stor nok til å skjønne at de blir anderledes. Disse personene har selvfølgelig ment at jeg er et hysterisk og prippent kvinnfolk.
Så sitter jeg der og lurer: Hva er egentlig forskjellen? Burde jeg også egentlig la være å drikke? Jeg drikker jo uendelig mye mindre enn disse menneskene jeg nektet å være sammen med mens de drakk (jeg var etterhvert ikke den eneste som nektet å komme, men jeg var den første).
Jeg håper at dere skjønner hva jeg ønsker at dere tenker litt om.