Sv: Katt til jul?
Jeg har tenkt litt på det du spør om, og siden du har forargumentene allerede skal jeg oppsummere mine mot-argumenter, basert på egen erfaring:
- Katten har ingen forståelse for at du trenger søvn. Den er et nattdyr. Den vil ut om kvelden, men så blir det kanskje kaldt eller kjedelig. Den vil inn. Den vet hvor du sover. Den vet at du ikke holder ut høylydt mjauing lenger enn en time. Den mjauer gjerne denne timen.
- Katter finner gjemmesteder. Kombinert med at man er flere i familien som åpner og lukker dører ender det fort opp med en desperat og dotrengt katt som bruker din fineste dundyne som toalett
- Katter liker mat. Glemmer fireåringen å lukke døren til kjøkkenet gir katten blaffen i at den vet du blir sur. Søndagsmiddagen må kastes
- Katten vil gjerne bestemme. Den sniker seg i bena dine. Den planter seg på øverste trappetrinn. Den prøver å få deg til å snuble ved alle mulige anledninger. Til slutt skvetter du bare du ser en støvdott i ytterkanten av synsfeltet
- Du må huske å gi katten friskt vann minst en gang til dagen. Katten dytter selvsagt til hånden din når du forsøker å sette ned skålen, slik at du må beregne verdifulle morgenminutter til å tørke vannsøl og finne nytt vann, alt mens katten forsøker å forsinke deg ved å gå i veien for bena dine
- Katten liker å kvesse klør. Gjerne på de dyreste møblene. Du kan gjerne hive den konsekvent ut når den gjør det. I så fall sparer katten aktiviteten til når den faktisk gjerne vil ut uansett
- Allergikere kan ikke komme på besøk
- Det er skrekkelig trist når de dør eller når man må reise fra dem. (Min følgeskatt gjennom 10 år hadde det miserabelt de siste tre årene av sitt liv, da jeg flyttet vekk for å studere.)
De andre motargumentene som kommer opp kan man gjøre noe med. Kastrering er et must, de koster ca 1500 tror jeg. Jeg øremerket mine samtidig og husker ikke om det var inkludert i de 1500?
|