Sv: Mongo - mongostemme
Nå tror jeg at de færreste som bruker ordet "mongostemme" tenker på folk med downs når de skriver dette. Det samme gjelder uttrykket "sinnsykt".
Jeg har ved noen anledninger skrevet *mongostemme* bak ting jeg skriver, for å liksom få frem at det er med tilgjort stemme jeg sier det jeg skriver. Ubetenksomt ja, men dog ikke vondt ment. Det kunne ikke falt meg inn å bruke det i sammenhenger opp mot en situasjon hvor downs var innblandet.
Og for meg så er ikke bruken av ordet "sinnsykt" knyttet opp mot sykdom heller. Om jeg sier, eller skriver "det var sinnsykt mye", så betyr det ikke annet enn at det var veldig mye. Dette er også et ord jeg aldri bruker som noe nedlatende. Sier feks ikke til noen at de er sinnsyke...
Det er vel i det hele tatt mange ord som er i daglig bruk som kan knyttes opp mot andre ting, om man vil. Men jeg håper folk flest kan se litt på situasjonen ord blir brukt i, før de kapper hodet av den som bruker ordet, og dømmer vedkommende som et dårlig menneske. Det er ikke alltid at ting er vondt ment, liksom.
|