Sv: Lisa Williams
Kjapp innføring i voodoo: Voodoo slik det eksisterer i dag er et slags sammensurium av afrikanske naturreligioner og kotolisisme. Dette fordi slavene som ble bragt til Amerika ikke fikk lov til å uttøve sin religion, og brukte derfor de katolske helgenene og symbolene og gjorde dem til sine egne, for på den måten kunne utføre sin egen religion i skjul. Den består av mange ritualer som man utfører ved merkedager og andre overganger, slik som i de fleste andre religioner, i tillegg til ritualer ved problemer - ikke ulikt bønn.
I dag ser man at new age har et oppsving, kanskje nettopp på grunn av det rituelle innholdet - det samme med katolisismens økning i Norge. Dette ble blant annet diskutert etter at kunsteren Bjørk Thorhallsdottir inviterte til alternativ markering i Sandvika i forbindelse med at mannen hennes døde.
Det som selvfølgelig er mest kjent er zombiefisering, black magic osv, men dette er en bitteliten del av religionen og å si at det der dette som er voodoo bli omtrent som å påstå at tungetale, håndtering av slanger og tukting av små barn er synonymt med kristendom. Googler man "what is voodoo" finner man mange gode artikler.
Mitt poeng var at ved å utføre ritualer, enten ved bønn, ofre kaffe og sigarer til en gud, delta på new age arrangementer i sandvika osv. gjør at man blir velidg fokusert, og på den måten greier ofte kroppen, hjernen, underbevisstheten å komme frem til en løsning. Den som tror på guder, engler eller andre overnaturlige ting vil kanskje mene at de har fått svar på problemet sitt fra denne guddommen. Hadde jeg hatt en sterk opplevelse hvor jeg hadde fått svar på et problem hadde jeg ikke gått ut i fra at det var guddommelig, jeg hadde gått ut i fra at hjernen min endelig hadde funnet en løsning. Jeg kan ikke på noen som helst måte få dette til å bli en latterliggjøring av andres opplevelser.