Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Her er jeg enig med Skilpadda. Jeg er enig med deg i at man må sette en grense et sted, men det må jo være en saklig grense. Og den grensa synes jeg at bør gå ved det som er til hinder for vanlig yrkesutøvelse. Jeg synes ikke hijab, dersom den er nøytralt utformet fargemessig, eller er tilpasset uniformen, kan sies å være til hinder for normal yrkesutøvelse.
Men her vil jo noen over her være uenige, iom at man da mener at det å "flagge" sitt religiøse standpunkt vil være til hinder for yrkesutøvelsen på prinsipell basis.
Og til argumentet om at politiet bør fremstå som en nøytral "representant for myndighetene": bør ikke politiet være en representant for alle innbyggere, og det at man gjenkjenner mangfoldet i befolkningen også hos politiet, være med på å gi politiet legitimitet?
Jeg ser mange av disse argumentene. Men som i mitt første innlegg lurer på hvor ma skal sette grensen. Hvorfor er det akkurat religiøse ting som er så viktige at de kan flagges. Hva med andre personlige sympatier som er like sterke. Man kan nærmest ha et "religiøst forhold" til fotballsympatiene sine. Eller andre ting.
Jeg ser religion som en personlig sak. På inje med andre personlige saker.
|