Sv: Etternavn
Vi er gift, men har ikke felles etternavn. Noe som er en arbeidsulykke, vi planla egentlig å enten ha ett av våre eller finne et annet i slekta slik at vi fikk felles navn på familien. Slik gikk det ikke. Da svigers fant ut at jeg faktisk vurderte noe annet enn å ta min manns navn startet en runde med manipulasjon som gjorde meg både sint og skremt. Dette gjorde det helt umulig for oss å finne et felles navn, og jeg gjorde det klart for dem at de ikke kom til å ha noe de skulle sagt når mine barn skulle få navn. "Det får vi se på når den tid kommer" sa svigerfar. Og det har vi sett på gitt, de får informasjon om navn når det er vedtatt i heimen. (Jeg er fremdeles litt sint etter 11 år).
Mine stakkars små har dermed endt med to lange og tunge og semi-vanlige etternavn etter hverandre. Vi har begge navn på tre stavelser, det er ca 90 som heter det samme som meg og ca 200 som heter det samme som mannen. De har mannens navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Og svigers sender konsekvent all post til "familien *mannens etternavn*" - jeg har vurdert å sende i retur.
|