Bolt - i 3D
I går var Glitterbarnet og jeg på kino og så Bolt i 3D. Glitterbarnets dom var: "Bolt er den beste filmen jeg har sett på noensinne!" En stor hit med andre ord. Jeg koste meg også. Det er en kul actionfilm for både barn og voksne, med nydelige tegninger, og gode norske stemmer. Til og med oversettelsen og gjenomføringen av filmens hovedsang var ganske god. Jeg tror det var Rita Eriksen som sang en oversettelse av en bluegrasslåt Miley Cyrus synger i originalen.
Som den amerikanafantasten jeg er så digget jeg selvfølgelig de gamle diner-illustrasjonene på kartet de bruker for å komme seg over landet, og alle stedene de var innom.
Karakterene var tydelige og morsomme, de forskjellige duene er nesten verdt filmen i seg selv.
Det at den var i 3D gjorde at den ble litt voldsom for Glitterbarnet på 4,5, starten er ganske voldsom og han skjønte ikke helt at det bare var en film i filmen. Det førte til at han tok de av etterhvert, og så resten av filmen uten, men det så ikke ut til å plage ham at det da ble et litt uklart bilde.
Jeg syntes også det var litt ubehagelig å sitte med brillene på, men heldigvis var de mest voldsomme 3D-effektene lagt til starten og slutten, ellers kunne man nok bli litt sliten. På midten glemte jeg litt at det var 3D, egentlig.
I tillegg fikk vi se trailerne på Neil Gaimans Coraline (jeg er stoked!) og Monsters vs Aliens, begge i 3D. Coraline er laget av samme regissør som Nightmare before Christmas, og siden traileren var på engelsk ble det litt for sterk kost for Glitterbarnet som ble temmelig skremt.
Det virker som Bolt er starten på en rekke gode animasjonsfilmer etter noen års tørke!