Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 22:32   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Politisk ukorrekte barnesanger?

En del av de barnesangene vi lærte som små (i hvert fall jeg), har vel blitt litt politisk ukorrekte i dagens flerkulturelle Norge. Jeg bor i en av Oslo's veldig flerkulturelle bydeler, og en del sanger passer kanskje ikke så bra her.

Sanger som jeg tenker på da er f.eks. Haba;
Det var en gang et troll - Det var en gang et troll Som likte rock 'n roll - Som likte rock 'n roll Det var et rocketroll - Det var et rocketroll
Som kunne telle til tolv - Som kunne telle til tolv Og synge; haba haba ha ba
Haba haba haba, å å å je e e

En liten negergutt - En liten negergutt Pakka sammen krutt - Pakka sammen krutt
Til en kjempe kinaputt - Til en kjempekinaputt Men så sa det bare futt - Men så sa det bare futt Og han sa; ha ba haba haba
Haba haba haba, å å å je e e

Mikke mikke mus - Mikke mikke mus Bodde i et hus - Bodde i et hus
Han hadde boller og brus - Han hadde boller og brus Men så kom det en pus - Men så kom det en pus
Og han sa; haba haba haba
Haba haba haba å å å je e e

En liten kineser - En liten kineser Sitter og leser - Sitter og leser
Puster og peser - Puster og peser Leser så det freser - Leser så det freser Sier; haba haba haba
Haba haba haba å å å je e e

Aha ha ha, aha ha ha Ahi hi hi, ahi hi hi Aho ho ho
Aho ho ho
Og hutte tutte tu Og hutte tutte tu Og haba haba haba
Haba haba haba å å åje e e e

Og så har vi også Hottentott, og Vesle Sambo fra Mambostammen.

Synger dere disse sangene for barna deres? Endrer dere kanskje på disse ordene jeg har uthevet i Haba Haba, eller synger dere den som den er? Barna mine synes denne sangen er veldig fin, og har den på flere cd'er, og jeg synger den ofte sammen med dem. Men jeg vet ikke om jeg kommer til å synge alle versene utenfor hjemmet, og tenker vel litt på om det kan bli oppfattet negativt av barn og foreldre av barn i barnehagen/skolen hvis barna våre synger dem der.

Skal man droppe disse sangene for å la være å støte folk som har utenlandsk opprinnelse, eller skal vi være stolte over sangene vi har bært med oss i mange år og så må de bare tåle det?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no