Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om arbeidsmoral og kulturforskjeller

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-09, 14:57   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Om arbeidsmoral og kulturforskjeller

Har nylig hatt en diskusjon med noen tidligere kolleger. Av disse er det en fra Polen, en fra Russland, en fra Sverige og en fra Norge. Foranledningen er at disse fire hadde diskutert heftig seg i mellom.

Damen fra Russland hevder at russere har høyere arbeidsmoral enn både nordmenn og de fleste andre nasjonaliteter. Hun påpeker at i Russland er man nøye med disiplin, og at dette innebærer at folk har høy arbeidsmoral.

Så er det polakken. Hun har (jeg tror av historiske årsaker) et horn i sida til Russland og russere. Hun mener at polakker er de mest arbeidssomme, og at man i Polen er svært opptatt av å ha jobb, tjene penger og gjøre sin jobb med ære.

Svensken mener at i Sverige er det strengere regler i arbeidslivet (blant annet ved sykefravær) og at svensker er mer nøye på å følge regler, har høy arbeidsmoral, osv.

Så den norske kollegaen henvendte seg til meg (jeg har jo sluttet der, men vi møttes til en kopp kaffe i helga) og hun ville selvsagt ha støtte. For de tre andre konkluderte jo med at nordmenn hadde lav arbeidsmoral.

Og jeg ble i tvil. Ikke mye støtte å hente fra meg. Jeg vet ikke, jeg. Kanskje har nordmenn lavere arbeidsmoral? Svensken hevdet blant annet at sykefraværet i Norge er dobbelt så høyt som i Sverige. Polakken og russeren hevder at nordmenn ikke er så nøye på når de kommer og går, tar mange pauser, og ikke setter sin ære i jobben.

Kan det være at de har rett? Har nordmenn dårlig arbeidsmoral?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.