Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Det husmødrene forlanger

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-09, 20:39   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det husmødrene forlanger

Jeg har arvet to oppskriftshefter fra femtitallet min farmor brukte en gang i tiden. De er fantastiske! Det ene er fra Freia, det andre fra Nidar. Felles for begge er at det er oppskrifter sendt inn av husmødre landet over, og det er fornøyelig lesing.

Freia kan melde:

Sitat:

Når denne oppskriftbok nu utkommer i 3dje opplag, også dennegang med avbildninger av kakene i farvetrykk, er det som et svar på tusener av husmødres ønske om å få en god, norsk oppskriftsbok med lettfattelig tekst og et sant billede av en ferdige kakes utseende. Særlig for de unge husmødre, som ennu har liten erfaring i bakning, vil dette være til stor hjelp.

Dette med et sant billede er jeg litt skeptisk til, bildet av kaken Sprut er ikke akkurat tiltalende.

Milly Bergh har sendt inn oppskrift på "negerkake fra Kanada", som passer "for familier med mange uskikkelige barn. De plagede mammaer kan spise den med smør på til sin formiddagskaffe. Ingrediensene kan røres sammen akkurat sånn det passer Dem for tiden og humøret. Kaken vil alltid lykkes, hvis De bare bruker lunken sirup, fyller deigen 3 centimeter høi i lave blikkformer og smører formene rikelig med fjellsmør." Og kakene, de blir svarte som negre. Nidar kan bare by på Mulatt-kake. Den kan glaseres, hvis man har råd.

Man kan også få oppskrift på blant annet Oslokaken, Kjeltringer, nevnte Sprut, Kinesisk chokoladekake (som ikke sier noe om hvorfor den er kinesisk), Sølvkake og To-kaken.

Det som gjør oppskriftene ekstra spennende, er at de ikke har noen temperatur kakene skal stekes på, siden ovnene på den tiden oftest var drevet av vedfyring, eller bare hadde en varme.

Nå blir søndagene spennende fremover, jeg tror vi må innføre femtiallets te-selskaper igjen. Kanskje jeg skal bake kakene, og legge ut bilder av de ordentlige kakene ved siden av scannede bilder fra heftene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.