Mangler norske journalister kunnskap om økonomi
Jeg slutter ikke å forundres over at det stilles så få kritiske spørsmål vedr. økonomiske disposisjoner her til lands. Det krangles om "småpenger" til veistubb her eller litt kontantstøtte der, men de enorme summene som øses ut over økonomiske rådgivere og fondsforvaltere, som gjør en så dårlig jobb at oljefondet krymper mer enn markedet generelt, dem stilles det ikke spørsmål ved i det hele tatt. Både forvaltningsgebyrer OG den dårlige jobben som gjøres burde fått varsellamper til å lyse i en hver avisredaksjon etter min mening.
Hvor i all verden blir det av de kritiske journalistene? Hvorfor i all verden beleires ikke den til en hver tid sittende finansministeren av journalister som vil titte ham/henne i kortene på det norske folks vegne? Vi snakker om så enormt mye penger som forvaltes på våre vegne, at vi burde ha ukentlige oppdateringer og mulighet for å påvirke valg av rådgivere og forvaltere.
Jeg er virkelig ingen ekspert selv, men skjønner jo at noe er alvorlig galt med forvaltningen når oljefondets tap er mye større enn markedets generelt. Så mye penger som vi har, så bør det da være mulig å få tak i kompetent hjelp. Ikke ta til takke med sekunda vare.