Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er noen mennesker født onde?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-09, 22:00   #11
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Selv om jeg er sliten etter en lang dag, så er jeg vel mer opplagt en natt til lørdag.

Først og fremst er jeg enig i at ondskap er et dårlig begrep, men det var det H.I brukte i overskriften. Jeg fortsatte å bruke det fordi vi ofte snakker om "ondskap i verden" og "onde handlinger".

Det er ikke slik at jeg tenker dette om de fleste som begår kriminelle, eller grusomme handlinger for den saks skyld. Jeg har jobbet i psykiatrien i 10 år og har så langt ikke møtt noen som jeg har tenkt har vært født onde. Dette til tross for at flere av dem har begått forferdelige handlinger.

Jeg er heller ikke skråsikker på noe som helst når det gjelder dette, men jeg hadde behov for å snu diskusjonen litt. Det de fleste av dere skriver og mener er jo allmenn kunnskap nå, og ingenting å være uenig i. Jeg ville at diskusjonen skulle tas litt videre, at vi kunne undre oss over om det kunne ha seg slik at enkelte egenskaper var medfødt. Jeg synes generelt det er interessant å vite mest mulig om hvordan hjernen fungerer og jeg lærer stadig noe nytt.

Jeg tror ikke de som heller mot denne teorien av fagfolk mener at en 1 måned gammel baby ligger der og er full av ondskap.

Jeg synes det er riktig å trekke inn patologi i dette, da avvikende atferd også karakteriseres som patologisk atferd.

Det som nærmest kommer "onde mennesker" som man tenker i dag er vel personer med antisosial personlighetsforstyrrelse, eller psykopati, som man kalte det før. Man tenker at dette også har en biologisk årsak, i tillegg til de årsakene Fadese og andre nevner. Bla så finner ma ofte visse EEG-avvik, høyerer fysiologisk smerteterskel og økt behov for stimulans utenfra. (Cullberg, 1994)

Man har i adopsjonsstudier kunnet konstatere en genetisk faktor i noen tilfeller av psykopati. Man kan også se at noen typer hjerneskader påvirker dette.

Jeg tror egentlig ikke noe helt bombastisk, men jeg synes det er en interessant vinkling som jeg vil vite mer om.

Apple er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.