Sv: Poenget med kostskole
Opprinnelig lagt inn av saxpia, her.
Dette begynte jeg og mannen å prate om i går, og ingen av oss kan få oss til å forstå hvorfor noen foreldre ønsker å sende barna sine på kostskole. I alle fall ikke i så ung alder.
Jeg regner med at det ikke virker på langt nær så avskrekkende hvis man selv gikk på kostskole og trivdes med det (etter har fortrengt mye av det man mistrivdes med). Det hjelper sikkert også hvis alle andre i omgangskretsen sender sine unger på (samme) kostskole.
Jeg kranglet et halvår med mine foreldre for å få flytte 30 mil hjemmefra da jeg var 16. Jeg er overbevist om at jeg ville trivdes godt på kostskole fra jeg var 14 og kanskje også da jeg var 11–12. Min mor og far hadde derimot kommet til å grått blod hvis de måtte sendt meg hjemmefra så tidlig, og jeg hadde det topp hjemme, så det er ikke mistrivsel det handler om. Jeg var bare et veldig sosialt barn som stortrivdes med å være sammen med venner så mye som mulig. Jeg ser allerede nå at Frøkna er akkurat som meg på dette punktet, og jeg hadde ikke vært overvettes bekymret for henne hvis hun skulle begynt på kostskole om 5–6 år. Det hadde nesten garantert vært verre for meg enn for henne.
|