Sv: Spinoff: Hva er "dameprat"?
Hva som er dameprat bestemmes av tema og tilnærming. Damepraten har sine helt bestemte hovedkategorier med utallige undergrupper, f.eks. finnes det et utall av grupperinger under kategorien kropp. Det samme gjelder for kategori livsstil. Og heimen. Minus garasjen. Barn er også en kategori som favner vidt, fra slimpropper til tenåringsfylla. Jeg synes likevel det som kjennetegner dameprat er dvelinga ved detaljer og den tilsynelatende utrettelige lysten til å snakke om de samme temaene og de samme detaljene omatt og omatt og omattatt. Lenge. Akkurat dette aspektet er hovedgrunnen til at jeg ganske kjapt melder meg ut av praten. Temaet kan i utgangspunktet være helt greit, til og med interessant, men jeg blir fort utålmodig ved gjentakelser og det jeg ser på som unødvendig dveling. Samtidig er det en del typiske kvinnetemaer som ikke vekker det minste snev av interesse hos meg.
FP har sin del av dameprat, noen tråder leser jeg, andre leser jeg ikke. Synes ikke det er noe problem, det finnes nok av tråder som er mer ikke-damete av seg.
|