Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-09, 14:40   #1
Gammel bruker
Passiv

Standard

Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/166027

Fagmiljøene er uenige mht når en fødsel bør bli igangsatt, og ulike sykehus har ulike retningslinjer for igangsetting. I Trondheim og i Lillehammer får kvinnene selv velge når de har gått en uke over termin, dette med bakgrunn i forskning som viser at risikoen for dødfødsel øker dramatisk på dette tidspunktet. Ellers i landet er praksisen at man skal vurdere igangsetting etter 2 uker, men dette skal selvsagt vurderes individuelt, og kvinnen har lite eller ingenting hun skal ha sagt dersom babyen ser ut til å ha det bra i magen.

I hvilken grad tror dere at retningslinjene fra Norsk Gynekologisk Forening er preget av økonomiske hensyn? Det vil selvfølgelig koste samfunnet enormt mye om alle fødsler skulle igangsettes en uke over termin.. Selv mener jeg at gravide i alle fall burde ha større påvirkning på avgjørelsen når det nærmer seg 2 uker på overtid.

Jeg bør vel kanskje nevne at jeg selv er 12 dager på overtid, og dermed over gjennomsnittet opptatt av problemstillingen.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.