Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...
Det er vel ganske ettertrykkelig bevist at det er en statistisk sammenheng.
Jeg tror min far har noe som tilsvarer en treårig høyere utdannelse, skjønt jeg er litt usikker på hvordan det var bygget opp (mulig det var teknisk fagskole). Min mor har ingenting som ville være sammenlignbart med noe mer enn en NKI-utdanning.
Jeg vil antagelig ende opp ca på master-nivå, en søster på bachelornivå og en søster med en yrkesrettet vgs-utdanning. Min bror blir siv.ing om han fullfører - noe jeg regner med - og dermed den med den mest fancy utdanningen.
Til tross for opphavets relativt lave utdanningsnivå, har vi alltid hatt mye bøker i hus og vi har alltid sett på det som selvsagt at vi skulle fullføre vgs og helst ta videre utdanning. Skjønt jeg tviler litt på om den forventningen egentlig ble skapt av våre foreldre, siden de aldri engasjerte seg nevneverdig i skolehverdagen, ikke hadde noen innspill på videre skolevalg og neppe har fått med seg hva noen av oss studerer/har studert. Det er vel egentlig godt mulig at det er jeg som har utsatt mine to yngste søsken for et tilnærmet krav om å skaffe seg en utdanning.
|