Sv: Velgerguiden 2009: Hvilket parti bør du stemme på?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Nå har ikke jeg hørt snutten, da, men det utsagnet om å være "sin egen lykkes smed" det kan både forstås og brukes på mange måter. Jeg tror at hvis vi ser stort på det så innser vi at de aller fleste av oss på et vis ER vår egen lykkes smed. Ting skjer ikke bare plutselig, uventet og uten at vi har bidratt. Det aller meste i livet er et resultat av noe vi selv eller andre rundt oss har gjort, påvirket, forårsaket, vektlagt...
Jeg syns i alle fall at uttrykket egner seg brukt i mange sammenhenger. Når jeg er kommet til et punkt i livet hvor jeg har lang utdanning, eget firma, eier egen bolig, er gift, har to barn... så er jeg ikke et sekund i tvil om at dette er ting jeg i stor grad har stått ansvarlig for selv. Jeg har vært min egen lykkes smed. På godt og vondt.
Er veldig enig i det Bina sier her, for jeg tror at vi alle påvirker vårt eget liv, vi lager våre veier og får det vi lager for å si det sånn. Det skal mye til å lykkes uten å gjøre en innsats og for meg er "egen lykkes smed" noe som dekker det å gjøre en innsats for sin egen lykke og eventuelle framgang.
|