Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-09, 18:02   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3207393.ece

Jeg har merket de siste årene at fastlegene har langt mer press på seg i forhold til å unngå sykemeldinger og få folk i jobb. Takket være det ble ikke min kreft oppdaget før nå i vår. Etter jul i år burde det ha ringt noen "klokker" hos fastlegen min.

I ettertid har hun sagt at hun føler veldig sterkt på at NAV sitter på "ryggen" hennes og vil ha folk i jobb, og at det gjør at hun glemmer å være den legen hun skal være. Man kan jo synes det er en dårlig unnskyldning, og det er det jo, men det beskriver kanskje fastlegenes hverdag.

Om jeg har skjønt rett så er det ikke langtidsfraværet som er det største problemet, men korttidsfraværet. Når man er sykemeldt over lang tid har det gjerne sine gode årsaker.

De kan også snakke om inkluderende arbeidsliv, men opplevelsen av det er at arbeidslivet er så presset at de vil ikke ha folk som ikke kan jobbe 100% når de er på jobb. Syke folk blir et problem på mange arbeidsplasser, fordi det ikke er rom hverdagen for de. Det går utover de andre ansatte når noen ikke klarer å jobbe og være effektiv.

Jeg har ikke noe tro på at forslaget fra Høyre vil hjelpe. Det vil bare gjøre situasjonen enda vanskeligere for de som er syke.

En fordel med Høyres forslag er at man kan komme raskere til spesialist om man er sykemeldt, men da vil det gå utover de som ikke er sykemeldt, vil jeg tro. De må vente lenger for de sykemeldte som kunne jobbet er først i køen.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
høyre, nav, sykemelding

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.