Stank av død - et luktmysterium til glede for nye lesere
Day one: "Hm, her lukter litt fisk, har vi glemt å ta ut sushirestene eller noe?"
Day two: "Hm, her lukter det, ja, akkurat i døren mellom gang og kjøkken. Vi vasker gulvet i tilfellet vi har sølt noe ekkelt her. "
Day three: "Nå stinker det verre enn før!"
Day four: Vi går systematisk til verks: Stikker nesen langs gulvet, vasker gulvet, intet utslag. Vi sjekker alle skap, ingen gjenglemt mat der. Vi vasker kjøleskapet, det virker fint. Vi prøver å sjekke om det kommer fra sluket, eller oppvaskemaskinen, men det er ikke noe sterk lukt her. Det virker som om den kommer ovenfra, ettersom den er sterkest når vi står. Den kommer og går. Hvis vi lukker dørene til kjøkkenet blir det raskt en gjennomtrengende, grusom stank av søtlig død. Vi har ingen spor av mus eller andre skadedyr. Kjøkkenet ligger i 1. etg, og det er jo mulig det ligger et dødt dyr i en vegg eller noe, men det lukter kun på kjøkkenet.
Gjennombrudd! Vi har en teori!
Mannen mener det lukter over/bak kjøleskapet. Jeg har lest meg til at kjøleskapet har et indre sluk for kondens, og at dette vannet fordamper over kjøleskapets motor, altså det skal ikke tømmes. Hva om det har kommet fiskeslo/matrester inn i kondensvannet? Og at det stinker når det fordampes? Det forklarer beliggenheten, perioditeten, avgrensningene ..
Kjøleskapet fulgte med huset, er 15 år gammelt, døren lukkes ikke alltid helt og har en dum utforming, altså blir jeg ikke lei meg om vi kaster det og kjøper nytt. Men vil det hjelpe? Hvis dette er årsaken, så må jo noen andre i historien vært borti et lignende tilfelle? Har vi oversett noe? Det lukter jo ikke inne i kjøleskapet ...