Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Litt på siden, egentlig, men jeg oppfatter at det ligger mye gamle tankemønstre i dette også. Når en person går til legen med en helseplage eller et problem, så er legen myndighetspersonen. "Hvis legen sier det", ja så gjør vi det. Hvis legen "vil sykemelde", så er det få som sier i mot. Men samtidig tror jeg at legene også syns det er vanskelig, for de opplever at pasienten kommer med en forventning om sykemelding.
Jeg oppfatter også at mange overser den delen av sykemeldingsblanketten som handler om "vurering av arbeidsmulighet". Man er blitt vant til at "er jeg syk, så er jeg syk", og da er det best å være hjemme.
Jeg var på et seminar i regi av NAV, hvor en mann uttrykte det slik: "Hvis jeg har skadet en finger, skal jeg da bli hjemme med den syke fingeren, eller gå på jobb med de ni friske?".
Sånn tror jeg ikke det er vanlig å tenke for veldig mange. Tilrettelegging tror jeg mange arbeidstakere går ut i fra at er negativt, og noe arbeidsgiver slett ikke vil "godta". Hvis arbeidsgiver foreslår tilrettelegging, så oppfatter den sykemeldte arbeidstakeren at arbeidsgiver mistror, forsøker å overprøve legen, og "plager" en når en er syk.
På sykemeldingsblanketten står det:
Sitat:
Er det medisinsk sett mulig å være i tilrettelagt arbeid eller aktivitet i perioden(e) du vurderer?
Og svært ofte krysser legen på "Nei". Likevel er arbeidstakeren i stand til å stelle litt i hagen hjemme hos seg selv, dra på handletur, vaske litt i huset, besøke slektninger. Arbeidstakeren kan både sitte, gå, lese og skrive. Hvorfor er det da umulig å være i "tilrettelagt arbeid eller aktivitet"?
Jo, fordi arbeidstakeren TROR at "tilrettelagt arbeid eller aktivitet" er ensbetydende med å utføre sin vanlige jobb, uten tilrettelegging, på fulltid, og uten at noen tar hensyn. Noen tror også at det er bedre at de blir hjemme hvis de ikke kan yte 100 %, fordi da kan arbeidsgiver ta inn vikar, og så slipper kollegene ekstra belastning som følge av at en ikke greier å yte maks.
Det krever en stor mental omstilling for en sykemeldt arbeidstaker for å snu fokuset fra "den syke fingeren" og over på "de ni friske". Det krever en stor omstilling å se at "jeg kan gjøre NOE".
Hvis jeg kan sitte i godstolen og løse sudoku og greier å gå i postkassen, så greier jeg antagelig å jobbe en time eller to også, hvis jeg får en tilrettelegging for det.
Men DET er en lang vei å gå.
|