Sv: Hemmelig hva du stemmer?
Tsk, jeg er medlem og jobber i et parti, har sittet i en programkomite for en tid tilbake, levert masse forslag til det nasjonale programmet for de neste årene osv. Ikke en gang JEG er enig hele programmet. Jeg synes det er helt latterlig å skulle måtte være enig i alt et parti står for. Enten velger man seg en kjernesak eller to som akkurat det partiet slåss for, eller man ser at et parti er i det store og hele verdimessig på linje med en selv osv.
Jeg er ikke noe kjernesaksmenneske, men mitt parti er helhetlig det jeg er mest enig med. Når et program utformes er det utvalg i partiet som leverer inn forslag (feks leverte kvinnepolitisk utvalg som jeg er med i forslag på kapitlene om velferd og feminisme) og forsøkte å se andre politiske områder i feministisk perspektiv. I mitt parti finnes en rekke utvalg på ulike saksfelt som jobber med å oppdatere seg, diskutere ting og lære nytt mellom landsmøtene. Vi behandler ulike forslag og lager forslag selv til utspill og politikk. I tillegg har vi innspillrunder i hver programperiode som vi kaller "Gi SV beskjed", der folk - enkeltpersoner og organisasjoner kan komme med sine forslag til ting vi bør ha med i programmet. Vi snakker også med feks krisesentre, miljøorganisasjoner, barnevernsfagfolk, lærere, bønder, gründere og alenemødre for å få innspill. Så leveres forslaget til organisasjonen, lokapartiene behandler dem, kommer med endringsforslag, landsstyret gjør det samme og så til sist landsmøtet. Så det skal godt gjøres å være helt enig i alt.