Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Ikke at jeg ikke tror det ikke finnes late, unnasluntrende slabbedasker som utnytter systemet, altså. Jeg tror de finnes i bøtter og spann. Men jeg tror virkelig ikke at aktivitetsnivået utenfor hjemmet på noen måte er noe godt diagnoseverktøy for å identifisere hvem de er. 
Helt enig, det var det jeg prøvde å si. Slabbedaskene ødelegger som vanlig for de greie og snille.
Opprinnelig lagt inn av Mim
Jeg er av den oppfatning at kan du stå på bena og kreke deg på jobb, så er du på jobb. Dvs, at er jeg så syk at jeg ikke kan dra på jobben, da kan jeg faktisk ikke handle heller, sånn vanligvis.
Sitatet over (som mange ble provosert av) handler om korte "vanlige" sykefravær. Og jeg tror det er en temmelig vanlig oppfatning. Men det er ikke JEG som trekker denne oppfatningen videre til å gjelde alle overalt og hele tiden.
Det må være greit å diskutere holdninger til sykemelding og feks grad av åpenhet, grad av funksjonsnivå, grad av utbetaling, grad av utnyttelse osv.
I siste nummer av Handel og Kontor diskuteres nettopp dette temaet. Folk ringer inn sykdom fra jobb1 for å gå på jobb2. De er sykemeldt fra en kontorjobb og legger ut harde festebilder fra Aya Napa på facebook. De fleste her kjenner vel til at det spekuleres i sykemeldinger i graviditeten, tråder på BiM, SM osv nærmest oppfordrer til å utnytte systemet. Og så sklir det ut. "kan hun, kan jeg".
Jeg sa IKKE at Lorien var ubegrunnet sykemeldt.
Og til dem med ømme tær så sa jeg faktisk dette:
Opprinnelig lagt inn av Mim
Nettopp av alle de grunnene til sykemelding som man ikke kan SE, gjør at man skal benytte egenmelding og sykemelding med respekt, slik at det blir en allmen tillit i befolkningen til at er man sykemeldt er det en god grunn til det.
Så dere som kjenner på ømme tær, må ikke bli sinte på MEG, dere må bli sinte på de slabbedaskene som utnytter systemet. Og for hver av dem som utnytter systemet, så blir sykeordningen i Norge litt mer sårbar.