Sv: Lønnsnivået i Norge
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Floksa - jeg lurer på det med bønder litt - tar sjansen på å spørre deg litt, du trenger selvsagt ikke svare.
Jeg skjønner godt at om man har dyr så går det ikke å kombinere gårdsdrift med jobb ved siden av. Men om man bare har dyrket mark så lurer jeg på om det er vanlig at bøndene jobber ved siden av?
Også lurer jeg på om bønder som regel sitter med store lån på eiendommene sine sånn som vi andre gjør på husene? Og om det er vanlig for bønder å måtte leve på så lav inntekt som det du beskriver? Eller er det når man for eksempel har en liten gård, men med dyr at økonomien blir så trang?
Spør vekk, skal svare så langt jeg har kompetanse.
Tror det er viktig med åpenhet om dette 
Veldig mange jobber ved siden av selv om de har dyr.
Det betyr opp å stelle fjøs, alt fra 1 til 3 timer, før du møter på jobb.
De jobber som alt fra veterinær/lege/jordmor/mekaniker/lærer.
Så er det hjem fa jobb og i fjøset, da gjerne noe lenger fordi man ikke gjør alt om morgenen. Og da har man ikke helgefri.
Å bygge et fjøs koster fra 2 mill og oppover.
I tillegg har man ofte studiegjeld, billån og gjeld man tok over fra sine foreldre da man tok over gården.
Men bønder har statistisk lite forbruksgjeld da 
Å "bare drive med jord" kan være så mangt.
Driver du stort med korn/grønnsaker jobber du gjerne 17-20 timers skift mai til september. Og har selvfølgelig roligere dager om vinteren. Men da skal papirarbeid gjøres, maskiner og redskap ettersees, vedlikeholdes og evt repareres. Og annet jordardbeid som grøfting, nydyrking og evt skogsarbeid.