Hvordan kan vi få et bedre barnevern?
Jeg satt nettopp å leste denne kronikken i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3229336.ece
Og den har fått meg til å tenke litt.
Vi har en lov her i landet som sier at det ikke er tillatt å slå barn, selv en ørefik er ikke tillatt. Likevel så setter slike saker som dette dype spor og vitner om at virkeligheten er langt i fra teorien. Hva så om man mishandler sine barn, man blir ikke straffet for det.
Kronikken drar også opp et interessant spørsmål, er barn mindre verdt en voksne?
Jeg ser at det er et komplekst bilde dette, men et skritt i riktig retning for å bedre barnas rettigheter og vern må jo være å heve straffene. Jeg ser jo også at flere steder i landet så er barnevernsorganisasjonene overarbeidet og har rett og slett ikke kapasitet til å følge opp alle som har behov for det. Hva er det? Et barn blir mishandlet/vanskjøtet og samfunnet har ikke kapasitet til å følge opp???
Er det mer midler som må til eller må det omorganiseringer til? .. jeg spør, for jeg vet rett og slett ikke. Men ser at det er på høy tid at barnas rettigheter blir bedre ivaretatt.
|