Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan kan vi få et bedre barnevern?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-09, 19:50   #21
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?

Husker dere den million man march i Washington for noen år tilbake der svarte menn organiserte seg til en ganske så mektig markering?

Jeg har lenge drømt om at norske kvinner og barn kunne få til noe liknende, dog jeg vet det blir vanskelig i samme skala ...
En av de tingene som gjør meg mest opprørt i hele livet er den urett som begås mot kvinner og barn også i dette landet. Hver gang jeg leser notiser i avisen om menn som er dømt for vold mot kvinner eller barn og ser den patetiske straffen de får så blir jeg helt fra meg. Jeg fatter bare ikke at det går an å f.eks kunne bli dømt for 7 års incest og dømt til par år og å betale offeret oppreisning på 15 000kr eller noe ... helt sykt. Fakta er at i Norge straffes økonomisk kriminalitet mye hardere en vold og overgrep mot kvinner og barn. Jeg lurer ofte på hvordan "vi" kan godta det, hvorfor det ikke er mer offentlig debatt om det faktum at det helt klart er andre strafferammer som gjelder for barn og kvinner.

Nå er ikke jeg er forkjemper for lengere fengselsstraffer og det er ikke den debatten jeg ønsker men det jeg prøver å få frem er hva slags signaler eller effekter sender et samfunn når konsekvensen av vold, drap og overgrep mot noen svake grupper ikke står i forhold til andre sammenliknbare forhold?

Etter det jeg forstår anslås det at det skjer mellom 8000-16 000 voldtekter per år i Norge. Mellom 8-16 000 ... herregud, det er sinnsykt mange voldtekter hver eneste dag. De 40 overfallsvoldtekene som skjer i Oslo pr år får masse spalteplass i media de voldtektene som foregår i norske hjem hver eneste dag der kvinner blir voldtatt av sin ektemann eller andre hun kjenner, er det knapt noen offentlig debatt omkring.

Når det gjelder vold og overgrep mot barn så klarer jeg ikke engang å ta inn over meg statistikken, den er så ufattelig høy og den øker hører jeg ..

Er det så enkelt at kvinner og barn ikke har samme "verdi" som mennesker også i vårt samfunn?

Finnes det noen justisminister i Norge som noengang har vist vilje eller evne til å i det hele tatt fronte denne saken?

Sist redigert av Lisa : 25-08-09 kl 21:08.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.