Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?
Jeg fniser litt av at dette blir kalt snikislamifisering, og at to muslimske sanger ved ID-feiring skal gjøre islam dominerende. Når det er sagt, så hadde jeg ikke vært så glad for at disse sangene ble sunget, hvis det ble fremlagt i en sånn-er-det-setting.
På avdelingen til Glitterbarnet går det for øyeblikket 9 barn med bakgrunn fra ulike muslimske land, og 5 barn med bakgrunn fra vestlige land. Da syns det er helt naturlig at Id-feiringen er synlig i barnehagen, og at barna lærer om bakgrunnen til dette.
Det jeg syns barnehagen kunne bli bedre på er å også ha en naturlig distanse til kristendommen. Når de snakker om islam og andre religioner kommer det veldig tydelig frem at dette er det noen tror på, men når det er snakk om kristendom gjøres ikke denne presiseringen i like stor grad.
Som ateist så tror ikke jeg at barnet mitt blir kristen av å gå i kirken eller synge religiøse sanger, og jeg syns det er en litt misforstått kritikk av dem som ikke ønsker religion som en aktiv del av barnehage- og skoleliv.