Sv: Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere
Svaret jeg fikk på den ene jobben var noenlunde ordrett slik: Vi er godt fornøyd med deg som pedagog, og håper du vil fortsette å undervise de timene som [noen andre] betaler for, men har ikke råd til å gi deg den lille prosentandelen som vi selv må betale for.
Klart, jeg er helt med på at almennlærere er bedre kvalifiserte for å undervise på småskolen, og hvis de virkelig hadde hatt en stor gjeng med høyskoleutdannede som sto og ventet på å ta vikartimer så hadde jeg ikke protestert et sekund. Men når inspektøren sier rett ut at jeg ikke er aktuell som vikar fordi jeg er for dyr, da blir jeg frustrert. For jeg vet at alternativet er ufaglærte ungdommer. De har nemlig halvparten av min timelønn.
Hvis jeg og en almennlærer søker på en stilling i 1.-4. klasse, så er almennlæreren bedre kvalifisert enn meg, og bør få jobben. Er jobben som faglærer i 5.-13. klasse så har jeg bedre papirer enn ham og bør ikke puttes nederst i bunken pga en liten pengesekk.
3 + 2*3 = 9, og forvitring er ikke det samme som erosjon.
Opprinnelig lagt inn av nam, her.
Det kan ikke være det at du er overkvalifisert da? At det de har behov for er den kompetansen utover det 3 års utdanning gir?
(Ps. Dette er et spørsmål. Overhodet ikke et angrep.)
For f.eks om en allmennlege søker på en sykepleierstilling, så har jo han bedre kompetanse. Men om stedet kun trenger sykepleiekompetansen, så blir det jo høl-i-høvvet om de skulle ansatt en lege i den stillingen. Eller?