Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 17:56   #23
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er horribelt at det kuttes i skolen.

"Alle" vet vel at norsk skole bør være et satsningsområde som har stort potensiale, og er ikke ungene våre fremtiden til Norge?

Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor vi ikke lager en skikkelig god norsk grunnskole hvor ikke lærere er overarbeidet og ressursene alltid for knappe. Jeg kan tilogmed driste meg til å foreslå litt oljepenger til formålet, for hvordan den bruken kan "overopphete" økonomien kan jeg virkelig ikke forstå.

Jeg lurer på om privatisering snart er eneste løsningen, at det faktisk MÅ reell konkurranse til for det offentlige, for å se at det går å drive god skole på en mer effektiv måte med de samme ressursene.

Et av verdens rikeste land... tragisk at det skal være slik.

Sånn som jeg har opplevd skolen i Norge de 2,5 årene jeg hadde barn på skole der, så håper jeg i alle fall at det blir mer privatisering slik at vi har et alternativ når vi ikke er fornøyd med den offentlige skolen

Her i USA er det offentlige og private skoler, og det er ikke nødvendigvis slik at de offentlige skolene er dårlige mens de private er gode. Her er de fleste private skolene enten basert på annen pedagogikk, eller de er religiøse (religion er forbudt i offentlig skole). De offentlige skolene som er gode ligger som regel i de gode nabolagene da, det er en selvforsterkende prosess. Jeg skal ikke påstå at det amerikanske skolesystemet i sin helhet er perfekt, langt derifra. Men de gjør noe riktig mht grunnleggende læring.

Jeg holdt på å rive av meg håret i et forsøk på å få tilpasset undervisning til datteren min på skolen i Norge. Da de først gjorde meg klar over at hun hang litt etter på et par områder, sånn et godt stykke ut i andre skoleåret. Etter at vi foreldre hadde spurt flere ganger på foreldremøter, og fått beskjed om at neida, dette går fint. Så viser det seg at jenta har blitt tatt ut til støtteundervisning en god stund allerede Det var jo kjempeflott! Men å tilpasse resten av undervisning og leksene? Neida, se det kunne man ikke. Hun skulle gjøre nøyaktig det samme som alle andre, selv om hun ikke hadde lært det som var grunnlaget for det hun nå skulle lære

Det er ikke tull at hun har lært mer på et halvt år her i USA enn det hun gjorde på 2,5 år i Norge. Og det selv om hun måtte lære seg et nytt språk i tillegg. Man kan si hva man vil om Bush og No child left behind-politikken, men det fører i alle fall til at lærene gjør sitt for at alle skal lære det de skal. Så kan man være enig eller uenig i at lærerne får bonus ut fra hva elvene presterer (ei lærer-venninne ble årets lærer på sin skole forrige skoleår, og hun kunne fortelle at bonusen hun fikk gjorde at hun fikk bedre betalt enn rektoren på skolen sin!). Og at skoledistriktets web-side har statistikk over det aller meste, inkludert rase.

Jeg er klar over at det finnes gode skoler i Norge også, men jeg synes det er flere ting med det norske skolesystemet jeg ikke liker. Og det med å ikke ha råd til å ansette (over)kvalifiserte lærere, men velge ufaglærte av økonomiske hensyn er bare toppen av kaka for min del.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.