Sv: Hva syns DU barn bør kunne for å være hjemme/ute alene?
10,5 åringen her har vært alene hjemme fra han var ca. 5,5 år. Slik du beskriver dine, kan lett overføres til min gutt. Han er en rolig, sindig gutt, realist på sin hals og svært selvstendig. Jeg begynte å gi han lov til å være hjemme når jeg skulle en snartur på butikken, 2 min. herfra, for så å utvide etterhvert. Han gikk hjem alene/med kamerater fra skolen etter en knapp uke og trives veldig godt med rolige ettermiddager frem til vi kommer hjem. Han ringer om nødvendig og vi har snakket om brann, skumle menn som ringer på (har faktisk skjedd, dvs. tiggende utlendinger) osv.
Men, 4 åringen får ikke være alene hjemme enda, han er en helt annen type, så jeg tror det tar mye lenger tid før han får lov. Han er typen som tester ut alle verdens saker. Vi hadde også en periode der han stakk av mens han lekte utforbi huset her, og jeg må si jeg har vært stresset over han mer enn en gang. I den perioden festet vi mobiltelefon på ham slik at vi fant ut hvor han var. Han er i stand til å svare telefonen når den ringer, men ikke å ringe til oss (har ikke programmert speeddial på den telefonen). Nå har vi sluttet med det, for han holder seg stort sett rundt dørene her og sier fra om han vil gå til kompiser rett borti gata.
Jeg har en kollega (mannlig) som er hysterisk ifht. det å la ungene være alene, og det jeg sier til han er at han aldri i verden kan klare å tviholde på ungene sine resten av livet og at noen sjanser må man ta i tillegg til at vi skal oppdra selvstendige individer som på sikt skal ut av redet.
|